Christian Sandström pratade om digitaliseringens utmaningar på Kungsbacka frukostklubb i april 2015. Ett hundratal besökare var på Facklan för att lyssna på Christian Sandström på Kungsbacka Frukostklubb i april 2015. Mingel på Frukostklubben i Kungsbacka i april 2015. Representanter från Fjärås Mode pratar med musikern Åsa Nomark. Mingel på Frukostklubben i Kungsbacka i april 2015. Rasmus, Mathias, Lena och Ingela från Modern Ekonomi fanns på plats i mini-expon. Mingel på Frukostklubben i Kungsbacka i april 2015. Konsult Åsa Turesson pratar med Micha Björck från Connect Väst. Jonas Beijer och Joakim Torgerson från Aid Solutions var på plats i mini-expon på Kungsbacka Frukostklubb i april 2015. Musikerna Åsa och Ulf Nomark minglar med Helen Soovik, inredningsdesigner på Frukostklubben i Kungsbacka i april 2015. Christian Sandström på Kungsbacka Frukostklubb i april 2015. Många ställde frågor till Christian Sandström på Kungsbacka Frukostklubb i april 2015.

Frukostklubb om digitaliseringens utmaningar

Vad innebär digitalisering och hur kan vi hantera dess möjligheter och konsekvenser? Om det berättade Christian Sandström på april månads Frukostklubb på Filmhuset Facklan i Kungsbacka.

Christian Sandström är docent vid avdelningen Innovationsteknik på Chalmers. Han har forskat om hur teknikskiften och digitalisering påverkar företag, bland annat om hur Kodak hanterade övergången till digital fotografi.

– Att Kodak inte gjorde någonting, eller att de var för sent ute är egentligen en myt. Redan i mitten av 70-talet tog de fram en första digitalkamera. Det de misslyckades med var att styra om sin affärsverksamhet. De hade inte kraft och förmåga att ta tillvara sina innovationer, de hade helt enkelt fullt upp med att hantera enorma nedskärningar, sa Sandström.

Bubblor blir en del av vardagen i den digitala världen

Hur ska då företag hantera de snabba förändringarna i omvärlden?

– Man behöver vara medveten om att bubblor uppstår hela tiden. Och man måste kunna ställa om, för att haka på eller skapa nya marknader. De som lyckas bäst idag är de som kan skapa något nytt utifrån befintliga tillgångar – de som kan omvandla sin existerande kompetens.

– Titta på Kodaks konkurrent Fujifilm som började producera skönhetsprodukter. De lyckades hitta likheter i framställningen av kamerafilm och smink. De kunde använda sin befintliga kompetens inom ytkemi, men skapa helt nya produkter.

Nästa Frukostklubb

Den 7:e maj kommer Per Arnevall från Svenska Mässan till Frukostklubben. Han kommer berätta om värdskap och bemötande. Välkommen!

Anmäl dig här

Kontakta gärna