Eleverna ritade förslag på sin drömskola när den nya skolan ska byggas i Fjärås-Bräcka.
Foto: Katrin Andersson Eleverna ritade förslag på sin drömskola när den nya skolan ska byggas i Fjärås-Bräcka.
Foto: Katrin Andersson Eleverna ritade förslag på sin drömskola när den nya skolan ska byggas i Fjärås-Bräcka.
Foto: Katrin Andersson Eleverna ritade förslag på sin drömskola när den nya skolan ska byggas i Fjärås-Bräcka.
Foto: Katrin Andersson

Eleverna i Fjärås-Bräcka bygger en drömskola

En ny skola ska börja byggas i Fjärås-Bräcka under 2017. I den barnkonsekvensanalys som gjordes inför bygget av den nya skolan har elevinflytandet spelat en viktig roll. Skolans rektor berättar hur de involverade eleverna i projektet med deras framtida skola. Nu vill hon inspirera fler som arbetar med liknande projekt hur man kan väva in eleverna tankar och funderingar i en byggprocess.

När Katrin Andersson rektorn på Fjärås- Bräckaskolan fick veta att eleverna i årskurs 2 hade fullt upp med projektet ”drömskola” blev hon nyfiken på engagemanget, men även över glädjen hos läraren som berättade om aktiviteterna.

I den barnkonsekvensanalys som gjordes inför bygget av den nya skolan har elevinflytandet spelat en viktig roll. Eftersom vi ska bygga en ny skola ville vi passa på och väva in elevernas härliga tankar och idéer.  Vi vill att eleverna ska vara med och tänka till hur och vad de vill med den nya skolan både vad gäller inne- och utemiljön. Detta är ett sätt att lyssna in och se hur eleverna tänker. 

– Jag blev inbjuden till klassen för att se de förslag som tagits fram. Helt fantastiskt och så många kloka tankar och idéer. Det var mycket färg i teckningarna, genomtänkta skolgårdar med olika aktiviteter, allt från klätterväggar, stora sandlådor och fotbollsplaner till kompisgungor och bubbelpooler. Större matsal med musik och akvarium, berättar Katrin Andersson. 

Ett annat sätt är att Katrin Andersson och hennes medarbetare bett kommunens byggrupp som arbetar med byggplaneringen av skolan att ge eleverna skarpa uppdrag. Pedagogerna har sedan ivolverats för vidare arbete med eleverna.

Efter Lilla Aktuellt väcktes idén om drömskola

Pernilla Hellberg är en av lärarna som berättar hur klassen arbetat med projektet. Idén uppstod när de tittade på tv-programmet Lilla Aktuellt som är ett nyhetsprogram för barn. Programledaren ställde frågan om det fanns några drömskolor och då föddes tanken att vi måste ta reda på hur elevernas drömskola i Fjärås-Bräcka skulle kunna se ut. Eftersom en ny skola ska byggas blev drömskola temat på projketet för klassen.

Eleverna jobbade två och två, diskuterade och lyssnade in varandra. När de var klara började de rita eller hitta bilder som skulle förstärka texten. De fick sedan sätta ihop allt på större pappersark som nu visas i matsalen. 

Rita förslag på husfasad och skolgård

Nästa fas i projektet var att eleverna fick rita en husfasad till sin drömskola, det blev många härliga, lekfulla och färgglada fasader. I sista delen arbetade de med skolgården. Alla fick föreslå en sak som de tyckte skulle finnas på en skolgård. Alla förslag skrevs ner på ett stort papper och innehöll allt från kompisgungor, multiarenor och akvarium. 

– Till slut vill jag säga att det här kommer att bli bra. Tänk att vi får vara med om att bygga en helt ny skola för våra nuvarande och framtida elever, säger Katrin Andersson, rektor på Fjärås Bräckaskolan.

Kort fakta om ny skola

En F-5 skola ska byggas i Fjärås-Bräcka. Planerad byggstart är höstterminen 2017. Skolverksamheten ska vara kvar i delar av lokalerna under tiden det byggs. Lokalerna kommer också att kompletteras med paviljonger.

Kontakta gärna

Vill ni veta mer om ny den nya skolan eller om projektet drömskola på Fjärås Bräckaskolan kan du ta kontakt med:
Katrin Andersson, rektor Fjärås-Bräckaskolan
0300-83 53 62
katrin.andersson@kungsbacka.se.