Nils Svangård och Bobi Mitrovic på Kungsbacka frukostklubb 11 februari 2016.

Big Data på Frukostklubben

Mängden tillgänglig information är enorm. Men vad kan man och vad får man göra med information om potentiella kunder? Nils Svangård, grundare av Tajitsu och advokat Bobi Mitrovic beskrev möjligheter och utmaningar på säsongens första frukostklubb.

Nils Svangård är stockholmaren som flyttade till Göteborg för att plugga på Chalmers. Där forskade han på artificiell intelligens i ett antal år vilket ledde vidare till det han arbetar med idag – att hjälpa företag att konvertera information om kunder till affärer.

Digitala fotspår

– Jag har egentligen arbetat med det man kallar Big Data i 15 år, men det är först den senaste tiden som begreppet har blivit allmänt känt. Nu är det hajpat, men egentligen är det inte komplicerat. Det handlar om de digitala fotspår du lämnar efter dig när du är uppkopplad. Om beteendemönster och om hur dessa uppgifter analyseras, köps och säljs.

– Ett enkelt exempel är TV-serien House of Cards. Bolaget Netflix använde helt enkelt information om sina kunders beteendemöster och vanor för att skapa en serie som så många som möjligt skulle vilja se. De visste vilka ämnen som engagerade, vilka skådespelare som var populära, och de förstod att släppa alla avsnitt på en gång för att skapa viral spridning.

Vad kan ett litet företag göra?

Även om du har ett litet företag och inte tillgång till enorma datamängder kan du börja arbeta mer aktivt med informationsanalys. Svangård skickade med några tips:

  • Börja med att visualisera den data du har. Plocka fram och försök att se mönster.
  • Prova dig fram, mät, lär dig att jobba mer datadrivet.
  • Kanske har du tillgång till data som kan vara intressant för andra – tänk ett steg till!

Men vad är egentligen tillåtet?

När nu all denna information finns – hur får man då lov att använda den? Bobi Mitrovic är advokat på Setterwalls och arbetar med integritetsfrågor. Han berättade om Personuppgiftslagen och om vad som är tillåtet när det gäller att lagra och använda insamlade uppgifter. 

– När du använder tjänster som Facebook, Spotify och Itunes så godkänner du att de använder uppgifter om dig i marknadsföringssyfte. Men det skulle vara intressant att veta hur många som egentligen läser igenom de där avtalen, konstaterade Mitrovic.

Nästa tillfälle den 17 mars

Nästa frukostklubb äger rum den 17 mars. Då är temat Kungsbacka – hur företagsamma är vi? och bland andra Charlotte Schéle från Svenskt Näringsliv kommer vara på plats.