Kommunens telefonitjänster har legat nere under natten

Mellan kl. 21 i går kväll och tidigt på morgonen idag onsdag har kommunens telefonitjänster varit helt ur funktion. - Det innebär att man varken har kunnat ringa eller sms:a, säger Mats Söderström, enhetschef på Fastigheter.

Kommunens leverantör av telefonitjänster, Telenor, hänvisar till tekniska problem som nu ska vara lösta. Flera av kommunens verksamheter har påverkats av telefonistörningen, framför allt de funktioner där man är beroende av att komma i kontakt med varandra på telefon.

- Vi har många brukare som har kontakt med vårdpersonal via sms eller telefonsamtal. Under natten har sjuksköterskor i jourteamet istället själva åkt runt till vårdboenden i kommunen och hem till privatpersoner för att säkerställa att läget är under kontroll. De har gjort ett fantastiskt jobb, säger Lillemor Berglund, Ann-Helen Svensson och Helen Ljungqvist på Vård och Omsorg.

Inga akuta situationer har rapporterats som en följd av telefonistörningen.

- Vi håller på att utreda hur detta har påverkat kommunens tjänster. Vi kommer också att se över hur vi kan arbeta mer proaktivt så att sådana här störningar påverkar oss mindre i framtiden, säger Christer Blomqvist, IT-chef på Kungsbacka kommun.

Kontakta gärna

Christer Blomqvist, IT-chef
0300-83 89 74
christer.blomqvist@kungsbacka.se
Lars Nyström, Förvaltningschef Service
0300-83 42 13
lars.nystrom@kungsbacka.se