Kommunledningen besökte tillsammans med näringslivsenheten Bröd & Bakverk i gamla stationshuset. Från vänster: Ulrika Landergren (L), kommunalråd, Fredrik Hansson (C), kommunalråd, Lizzie Dahlén, Linnea Amandusson, Hans Forsberg (M), kommunstyrelsens ordförande och Elinor Filipsson, näringslivschef. Foto: Viktor Dahlgren Besökarna visades runt av Lizzie som berättade mer om verksamheten. Foto: Viktor Dahlgren Bröd & Bakverk öppnade 2009 i gamla stationshuset. Foto: Viktor Dahlgren

Bröd och bakverk i fokus på företagsbesök

I mitten av december genomförde kommunledning tillsammans med näringslivsenheten årets sista företagsbesök på ett av Kungsbackas många bagerier, nämligen populära Bröd & Bakverk i gamla stationshuset vid resecentrum.

Det hela började 2009 när Lizzie Dahlén startade upp bageriet i gamla stationshuset. Sedan starten har lokalerna bland annat byggts om och blivit större, och idag har man fyra heltidsanställda samt extrapersonal vid behov.

Arbetet på bageriet är inget för den morgontrötte, varje morgon är den första personen på plats mellan klockan halv fyra och fyra. Redan klockan sex öppnar sedan bageriet där man resten av dagen fortsätter med att förbereda och sälja bröd, bakverk, sallader och smoothies.

En medveten målgrupp

När det kommer till utveckling i branschen menar Lizzie att lokala och ekologiska råvaror är två tydliga trender.

- På senare år har vi också kunnat se en tydlig hälsotrend, och i dag bakar vi bland annat mycket surdeg och andra lite annorlunda typer av bröd. Som kund tror jag också att man har andra förväntningar när man köper bröd på i dag. Man frågar till exempel inte längre om det man köper är ekologiskt eller närodlat, utan det är något man utgår från. I dag kommer till exempel mjölet vi använder från Limabacka i Väröbacka och Berte Qvarn i Slöinge, och mjölken och grädden från Wapnö säger Lizzie.

Många kontakter med kommunen

Som egenföretagare har Lizzie ofta kontakt med kommunen i olika frågor, allt från lokalfrågor till frågor om hantering och förvaring av livsmedel. Kontakten har mestadels varit god, men det finns förbättringsområden menar Lizzie.

- Ibland kan jag uppleva att beslutskedjan i olika ärenden är lite lång, men sett till helheten är jag nöjd i kontakten med politiker och näringsliv som jag tycker har utvecklats och blivit bättre, säger Lizzie.

Uteservering och fler parkeringsplatser

Även om Lizzie är nöjd med verksamheten som den ser ut idag så har hon tydliga mål och ambitioner inför framtiden.

- Något som jag gärna vill se i framtiden är fler parkeringsplatser i anslutning till resecentrum där mina kunder har möjlighet att parkera, bättre tillgänglighet helt enkelt. Jag vill gärna också ha en mysig uteplats med några bord och stolar utanför bageriet, men på grund av regler kring säkerhet och tillgänglighet har detta tyvärr ännu inte gått att genomföra. Kort sagt skulle man kunna säga att vi vill göra det vi redan gör, fast ännu mer! avslutar Lizzie.