Känslor nyckeln till viral succé

Årets sista Frukostklubben bjöd på engagemang, skratt och några tårar. Sociala medier-experten Frida Boisen gav tips på hur Kungsbackas företagare och företrädare kan lyfta sig själva och varandra – genom att gilla och dela det positiva på sociala medier.

När Frida Boisen, vd inom Bonnier medias digitala del Magazines & Brands, upptäckte att det saknades en handbok för hur man nyttjar sociala mediers fulla potential skrev hon en själv.

- Jag tror att första meningen i boken är ”sociala medier har betytt lika mycket för demokratin som kvinnlig rösträtt”, berättade hon inför en välbesökt Kungsbacka teater.

Boisen tog avstamp i den revolution som den pågående rörelsen #metoo beskrivs som.

- Metoo har allt – berättelser som talar till hjärtat, känslor av ilska och frustration och en vilja att förändra. Och så berör det många – inte konstigt att det fått sådan spridning.

Använd #mittkba

Hashtaggen #mittkba hyllades av Frida Boisen.

- Använd den! När ni vill berätta något positivt om Kungsbacka, er eller andras affärsrörelser, se till att tagga med #mittkba och andra lämpliga hashtags så att andra användare hittar just ert inlägg, lydde hennes tips.

En tumme upp eller vänlig kommentar kommer att ge positiva effekter. Är man snäll, får man snällhet tillbaka, lyder Frida Boisens enkla recept.

Facebook störst

Sociala medier är här för att stanna. Sex miljoner svenskar använder Facebook, då är det där man ska finnas som företagare och nyttja mediet till sådant som kostar pengar, som marknadsföring eller rekrytering.

Hon gick vidare med flera exempel på hur människor fått till stånd en förändring i attityder eller beslut genom att få uppmärksamhet i sociala medier.

Frida Boisens fem bästa tips att nå virala succéer:

• Hitta dina värdeord och värderingar som talar till människors hjärta.
• Sätt din kund i fokus – hur kan du göra hens liv enklare, roligare och bättre?
• Kommunicera din vision och led medarbetare och kunder dit.
• Våga video och livesändningar – rörlig bild rankas högt i sociala medier-algoritmerna.
• Älska innovationer och våga testa nya kanaler.

2018 års första Frukostklubben blir i februari. Håll utkik efter programmet och anmäl dig på Frukostklubbens hemsida.

Kontakta gärna