Malin Sundström föreläste för en nära nog fullsatt lokal i Facklan. Malin Sundström drog nära nog fullt hus med sin föreläsning om den digitala handeln utmaningar. Deltagarna minglade och några företagare deltog i minexpon i Facklans foajé. Linnéa & Nelly var frukostvärd med ett dignande bord med smoothies, smörgåsar och minicupcakes.

Digitaliserade kunder en utmaning för handeln

Shoppar du på nätet? Ökad näthandel är bara en liten del av de förändrade beteendemönster som handeln står inför. Forskaren Malin Sundström föreläste på Kungsbacka frukostklubb om hur butiker kan anpassa sig efter den nya konsumenten och hitta nya tjänster att ta betalt för.

- Nu för tiden hinner människor inte ens välja för mycket i e-butiker. Är det tre tusen artiklar att bläddra igenom så är det för mycket. Konsumenten har en helt ny tidsuppfattning, säger Malin Sundström, universitetslektor vid Högskolan i Borås.

Hon har specialiserat sig på den digitala handelns utveckling och konsekvenser för framtidens köpbeteende och bedriver forskning på Swedish institute for innovative retailing, Siir. Forskningen bidrar till att skapa kreativa möten i brytpunkten mellan vetenskap, näringsliv och samhälle och utvecklar ny kunskap med relevans för samhällsutvecklingen.

- Vi har gått från lokal omsättningsdriven handel till global handel där du kan köpa vadsomhelst varsomhelst närsomhelst.

Nya köpbeteenden

Kunderna är mindre trogna och använder butiker som provrum för att hitta modeplagget till lägre pris på nätet. Malin Sundströms studier av konsumenters köpbeteende, från idé till beslut, har lett fram till en kartläggning av olika konsumenter.

De butikskära gillar köpcentrum och butiker, ”nosarna” har nyfiket börjat orientera sig fram i nätbutikerna medan de nyfrälsta har svart bälte i shopping. Hur kan dagens handlare och butiksinnehavare anpassa sig efter dem?

- En sak är säker och det är att det finns färre kunder i butikerna, de köper för mindre summor och känner mindre lojalitet. Så kommer man att kunna driva traditionella butiker i framtiden? Eller ska man hitta andra sätt att ta betalt för tjänster istället för varor? Frågar Malin Sundström den entusiastiska publiken i filmsalen på Facklan.

Nya slags butiker?

Hon ger exempel på hur fysiska butiker kan utvecklas.

- Kanske kommer vi se servicestationer framöver, där man kan laga, extrautrusta eller uppdatera det man köpt. Eller fulfillmentcentraler där kunder får råd inför sitt köp, beställer och hämtar där eller på annan plats. Eller kanske en digital pop-up-butik, där man under begränsad tid kan köpa varor eller inspirationsbutik där man kan titta på varor som i ett showroom men beställer på nätet?

Åhörarna i den näst intill fyllda salen får en del att tänka på. Vårens första frukostklubb i ny skepnad hade Kungsmässan som medarrangör och Linnéa & Nelly som frukostvärd med ett dignande bord med smoothies, smörgåsar och minicupcakes.

Nästa frukostklubb bjuder på en utblick med Trump och Brexit som stora pågående faktorer som påverkar oss i Sverige – men hur? Den 18 maj får vi svaret, med Martin Bolander, senior makroekonom på Swedbank, som ciceron.

Läs mer och anmäl dig till Frukostklubben.

Kontakta gärna