Från ungt företagande till 22 anställda

På senaste frukostklubben berättade Simon Arvidsson från apputvecklingsföretaget Devies om sin resa från att ha drivit UF-företag på gymnasiet till att idag, endast 24 år gammal, ha kontor i Göteborg och Stockholm med totalt 22 anställda.

Sedan starten 2014 har Simon Arvidsson utvecklat företaget enligt metoden bootstrapping. Bootstrapping betyder enkelt beskrivet att man bara tar kostnader eller gör investeringar först när de verkligen är motiverade. För att lyckas med detta arbetar man fokuserat med olika betalmodeller, tydlig målstyrning på siffror och andra framgångsfaktorer, samt att hela tiden behöver tänka i smarta finansieringslösningar.

- Att göra försäljningen först är det absolut bästa sättet att finansiera något. Och, du kan alltid förhandla med en kund, så länge du vet vad du förhandlar om, säger Simon. Det kan vara att få förbättrade betalningsvillkor eller till och med att få fakturera en mindre del i förskott, säger Simon.

Engangemang och driv viktigt

Enligt Simon är en av förklaringarna till företagets framgångar att han har hittat rätt personer, personer som verkligen vill dela och satsa i den resa företaget gör. Därför är engangemang och driv viktigt.

- Man måste vara nyfiken, ha stor lust att experimentera, förbättra, förändra och experimentera igen. Satsar vi på medarbetarna skapar vi en kultur där man vågar komma med nya idéer. Funkar inte en idé, så gör det ingenting. Då gör man något nytt och testar igen, säger Simon.

"Ut och sälj!"

På Devies träffas medarbetarna fyra dagar i veckan arbetar alla med olika kunduppdrag. Den femte dagen träffas är avsatt till att just experimentera som med tiden har gett goda resultat. Devies har inte bara vuxit i rekordfart, utan också levererat många innovativa tjänster både på hemmaplan och i utlandet. Därför är det kanske inte så konstigt att nästa kontor öppnar i San Fransisco.

- Att bygga ett företag såsom vi har gjort är ingen raketforskning. Det enda du behöver göra är att försäkra dig om vilket värde du levererar till kunderna, ständigt ha ett öra mot marknaden och aldrig ta en omotiverad kostnad. Därefter handlar det bara om: ut, ut, ut och sälj, sälj, sälj!

Framgångsrika UF-företag på besök

Under samma morgon besöktes Frukostklubben också av två värdiga vinnare. Företaget Ascott UF som vann årets lokala deltävling i Årets UF-företag presenterade sig själva och sin affärsidé. Dessutom kom ungdomarna i laget Oneinamillion från Hedeskolan och berättade om sitt deltagande i First Lego League, en tävling för ungdomar mellan 10 och 16 år. Deras idéer och kreativitet har tagit dem, som enda svenska lag, hela vägen till världsfinalen i Estland.