Faktura från kommunen

Här finns information till dig som får fakturor från kommunen eller behöver göra en inbetalning till oss på annat sätt. Du kan läsa om vilka olika sätt du kan få din faktura på, vilka bankgiron som gäller för inbetalningar och vad du behöver tänka på för att få en utbetalning från kommunen.

Hitta snabbt på sidan

Betala in till bankgironummer

Kungsbacka kommun har flera olika bankgironummer för olika inbetalningar. Det är viktigt att du betalar in till det bankgirot som står på din faktura eller på underlaget från Bostadsförmedlingen med inbetalningsuppgifter. Det är också viktigt att använda rätt OCR-nummer.

Dessa olika bankgironumren ska du använda

  • Bankgironummer för att betala fakturor för vatten och avlopp, avfall, slam eller bredband: 369–3371
  • Bankgironummer för att betala fakturor för till exempel, barnomsorg, vård och omsorg, hyror, kulturskola eller bygglov: 546–7022
  • Bankgironummer för att betala avgift till Bostadsförmedlingen: 558–3505.
  • Bankgironummer för övriga betalningar till kommunen som till exempel inbetalning av statsbidrag eller parkeringsböter: 426–4610. Det är viktigt att ange referens eller annan information på inbetalningen så att det tydligt framgår vad det avser.

Faktura från oss

Du kan få din faktura från oss på flera olika sätt. Om du inte har anmält hur du vill ha din faktura från oss och du har en digital brevlåda skickar vi din faktura till din digitala brevlåda per automatik. Om du har anmält att du vill få din faktura från oss som en e-faktura till din internetbank skickar vi din faktura dit, även om du har en digital brevlåda.

Har du varken anmält e-faktura till internetbank eller har en digital brevlåda får du din faktura i papper per post. Företag som är ansluten till Peppol-nätverket kan anmäla att få sina fakturor från oss i Peppol-format.

Vi kan inte erbjuda fakturor via mejl.

Se dina fakturor från oss

Under fliken Mina fakturor på Mina sidor har vi samlat dina fakturor med Kungsbacka kommun som avsändare. Du loggar enkelt in med BankID och ser alla fakturor från 1 januari 2023 där du står som fakturamottagare. Avgifter för Bostadsförmedlingens kö visas inte här, utan de hittar du som vanligt genom att logga in på dina sidor i Bostadsförmedlingen Länk till annan webbplats..

Logga in på Mina sidor Länk till annan webbplats.

Förklaring av vatten- och renhållningsfakturan

E-faktura (Internetbanksfaktura)

Du som vill ha e-faktura från oss anmäler det i din internetbank. När du gör din anmälan söker du upp Kungsbacka kommun som betalningsmottagare. Observera att det finns två olika anmälningssidor för Kungsbacka kommun.

  • Den ena heter "Kungsbacka kommun va-rh" och gäller fakturor för vatten och avlopp, avfall, slam eller bredband och har bankgironummer 369–3371.
  • Den andra heter bara Kungsbacka kommun och gäller alla övriga fakturor som exempelvis barnomsorg, vård och omsorg, hyror, kulturskola eller bygglov och har bankgironummer 546–7022.

Om fakturamottagaren är någon annan än du, så behöver du fylla i det i din anmälan av e-faktura i internetbanken.

Om du byter bank måste du avanmäla e-fakturan på din gamla bank. Efter att du gjort den och bytt bank måste du göra en ny anmälan om e-faktura på din nya bank.

Har missat att betala en e-faktura får du en påminnelse i pappersform till fakturaadressen.

Faktura till din digitala brevlåda

Har du har en digital brevlåda får du automatiskt din faktura till den, om du inte anmält till oss att du vill få din faktura till din internetbank. Det finns flera olika aktörer som erbjuder digital brevlåda. Har du Kivra kan du dessutom betala din faktura via din digitala brevlåda.

Myndigheten för digital förvaltnings hemsida (www.digg.se) Länk till annan webbplats. kan du läsa mer om hur du gör för att skaffa en digital brevlåda.

Det är viktigt att du ser över dina kontaktuppgifter i din digitala brevlåda så att du får aviseringar när du får en faktura i din digitala brevlåda. Vill du inte få din faktura till din digitala brevlåda måste du själv ändra inställningarna i din digitala brevlåda.

Elektronisk faktura i Peppol-format till företag

Om ditt företag är anslutet till Peppol-nätverket skickar vi gärna en elektronisk faktura direkt i Peppol-format. För att vi ska kunna göra det måste du skicka ett mejl till oss med information.

Fakturor för vatten och avlopp, avfall, slam eller bredband

Gäller fakturorna vatten och avlopp, avfall, slam eller bredband som ska betalas till bankgiro 369–3371 mejla till: teknik.va.forbrukningsfaktura@kungsbacka.se

Uppge denna information i mejlet:

  • Företagets namn och organisationsnummer
  • Peppol-id (0007:organisationsnummer eller 0088:GLN nummer)
  • Fakturareferens

Övriga fakturor

För övriga fakturor som ska betalas till bankgiro 546–7022 mejlar du till: efaktura@kungsbacka.se

Uppge denna information i mejlet:

  • Företagets namn och organisationsnummer
  • Peppol-id (0007:organisationsnummer eller 0088:GLN nummer)
  • Fakturareferens uppger du till den förvaltning eller kontaktperson som din faktura avser då det ofta ska vara olika referenser för olika ändamål.

Autogiro

Det är smidigt att ha ett autogiro kopplat till dina fakturor från kommunen. Autogiro innebär att pengarna dras från ditt konto automatiskt på förfallodagen. Du får en faktura där det står vilket belopp som kommer att dras från ditt konto och vilken dag det sker.

Vill du börja betala dina fakturor från kommunen med autogiro? Ansök direkt i din internetbank eller via blankett på vår hemsida.

Ansöka om autogiro - Kungsbacka kommun Länk till annan webbplats.

När ditt autogiro är registrerat hos oss står det "Betalas via autogiro" på din faktura och det är först då som ditt autogiro är aktivt hos oss.

Digital faktura i kombination med autogiro

Vill du slippa att få pappersfakturan när du har autogiro för dina fakturor? Då kan du kombinera autogiro med e-faktura till din internetbank eller faktura till digital brevlåda. Du får då fakturan som en specifikation antingen i din internetbank eller digitala brevlåda och betalningen dras automatiskt med autogiro på förfallodagen.

Vad händer om du inte betalar din faktura i tid?

Om du inte betalar din faktura i tid skickar vi en betalningspåminnelse. Detta gör vi cirka sju dagar efter fakturans förfallodag. Påminnelser skickas alltid per post även om du vanligtvis får fakturan till din digitala brevlåda, internetbank eller som en Peppol-faktura.

Om påminnelsen inte heller betalas skickas ett inkassokrav, vilket innebär att ytterligare avgifter tillkommer. Det är inkassobolaget Intrum som skickar ut inkassokravet och de hanterar även eventuella vidare kravåtgärder.

Om du har fått ett inkassokrav från Intrum ska du först och främst kontakta Intrum om du har frågor gällande ditt inkassokrav, eftersom det är Intrum som hanterar ditt ärende. Du hittar kontaktuppgifter på inkassokravet. Du ska även betala direkt till Intrum. Har du betalt fakturan sent och fått ett inkassokrav så ska du ändå betala inkassoavgift och dröjsmålsränta till Intrum.

Har du fått ett inkassokrav? (intrum.se) Länk till annan webbplats.

Utbetalningar till bankkonto

För att du ska få in pengar på ditt bankkonto från kommunen behöver du anmäla det till Swedbanks kontoregister. Om ditt konto inte finns i registret kommer vi betala ut pengarna till dig via en utbetalningsavi.

Anmälan gör du på Swedbanks hemsida. Du kan också få hjälp på banken. När du har anmält ditt konto blir det aktivt för insättning inom två bankdagar.

Kontonumret som du anmäler till Swedbank kan vara från vilken svensk bank som helst. Du behöver alltså inte vara kund hos Swedbank. När du anmäler ditt kontonummer till Swedbanks kontoregister betyder det inte heller att du blir kund hos Swedbank.

Har du fått en utbetalningsavi och vill få pengarna insatta på ditt konto kan du lösa in avin på Swedbanks hemsida. Samtidigt kan du även anmäla dig till kontoregistret för eventuella kommande utbetalningar från oss.

Anmäl konto hos Swedbank Länk till annan webbplats.

Ditt kontonummer blir knutet till ditt personnummer.

Som betalningsmottagare måste du ha ett eget bankkonto registrerat på ditt personnummer. Du kan inte låta en anhörig ta emot dina utbetalningar från kommunen på sitt bankkonto.

Om du redan har anmält ditt konto till Swedbanks kontoregister för ett annat ärende behöver du inte göra det igen, eftersom det är knutet till ditt personnummer.

Utbetalningsavi till dödsbo

När en person avlider tar banken bort kontokopplingen i Swedbanks kontoregister, vilket innebär att om dödsboet ska få en utbetalning blir det med en utbetalningsavi.

Avin kan lösas in på Swedbanks hemsida där även det finns information om hur du kan betala fakturor till dödsboet.

Betala räkningar dödsbo - betalningsservice | Swedbank Länk till annan webbplats.