Nyfikenheten driver Camilla

”Jag pratar med jättemånga människor om precis allting” – så beskriver Camilla Gerdgren en vanlig arbetsdag. Hon är en av samhällsvägledarna i kommunens kundcenter Kungsbacka direkt. För många är hon den första kontakten med kommunen.

– När Kungsbacka direkt hade öppnat var det en artikel om detta på kommunens hemsida och det som stod där lockade mig. Jag tänkte ”Där skulle jag vilja jobba”, berättar Camilla Gerdgren. 

Camilla anställdes som timvikarie och trivdes från första början. Tidigare hade hon arbetat på ett privat företag som marknadskoordinator, eventplanerare och web content manager. Jobbet fanns ständigt i bakhuvudet, även när hon skulle vara ledig. Hon tog tjänstledigt och startade eget för att få mer tid med dottern, men att jobba hemifrån blev ensamt i längden.

– Jag trivs bäst med människor omkring mig. Här kan jag dessutom lämna kvar jobbet på jobbet. Jag behöver inte gå och älta saker hemma. Antingen har jag löst frågan eller så har jag skickat den vidare och då behöver jag inte tänka på den mer, säger Camilla.

Detektivarbete hjälper kommuninvånarna

När du ringer eller mejlar till Kungsbacka kommun är det hos Camilla och hennes kollegor som du hamnar. Camilla svarar ofta i telefon, och samtalen handlar om både högt och lågt. Det kan vara allt från bygglovsansökan och sophämtning till hästbajs och skräniga måsar. Hon tycker att det är roligt att hjälpa människor att hitta svar på sina frågor.

– I kundcentret kan vi svara direkt på många av frågorna utan att koppla samtalet vidare. Vi har hemsidan och en egen wiki till hjälp. Ibland söker de som ringer en särskild person. Om den personen inte är på plats kan jag hjälpa till och hitta någon annan som kan svara. Oftast är det inte en enskild person de söker, utan en funktion, säger Camilla.

Strävar uppåt och framåt

Camillas mantra i livet är uppåt/framåt och hon har en femårsplan för sin karriär. Just nu är det viktigt att kunna kombinera jobb med föräldraskap. När dottern börjar skolan om ett par år är hon redo att växla upp.

– Hos oss finns det stora möjligheter att själv ta ansvar. På sikt hoppas jag kunna bli mer drivande i utvecklingen av kundcentret: hur kan vi bli ännu bättre och nå våra mål? Redan idag har hon ansvar för de system som kundcentret använder. 

– Jag har alltid varit systemintresserad så jag tog den rollen. Sedan i höstas är det uttalat att det är min roll och jag har avsatt arbetstid till det, säger Camilla.

Rätt plats för den vetgirige

Att Camilla hamnat rätt är det ingen tvekan om. 

– Om du är nyfiken och vetgirig, och gillar att få lite puls, då Kungsbacka direkt helt rätt plats för dig. Men om du är nöjd med att veta det du redan vet, då tror jag inte att du kommer att trivas.