Fakturera kommunen

Har ni levererat varor eller tjänster till Kungsbacka kommun vill vi att ni fakturerar oss elektroniskt. Det finns flera sätt att göra detta och ni kanske redan idag har ett system eller köper en tjänst där ni kan skicka elektroniska fakturor.

Använder ni nedanstående system eller tjänster kan ni börja skicka direkt:

  • Pagero
  • InExchange
  • Visma SPCS
  • Creditflow
  • Tieto
  • BGC (SEB, Handelsbanken, Swedbank och Danske Bank)

Fakturor kan även skickas via Peppol som är ett öppet nätverk, ett europeiskt samarbete för att vi inom EU ska kunna ha e-handel över gränserna.

Kungsbacka kommuns mottagar-id inom Peppol är: 0007:2120001256

Mer information om PEPPOL finns på SFTI:s webbplats

Skickar ni med annan operatör vänligen kontakta oss för överenskommelse om anslutning. Se kontaktuppgifter nedan. 

Använd kommunens gratis webbportal

Om du inte har någon av ovanstående systemlösningar erbjuder vi en kostnadsfri sida där du kan skapa din faktura.

För enstaka fakturor utan bilaga kan du fakturera via denna länk.

Om du regelbundet ska fakturera kommunen rekommenderar vi att du använder Visma Proceedo Supplier Center:

  • Kontakta ehsupport@kungsbacka.se för att registrera ett konto.
  • Ange dina kontaktuppgifter och skriv "Nytt konto SC" i ämnesraden.
  • Du får då en inbjudan med e-post som gäller i sju dagar.

Vill du läsa mer om registreringsprocessen, se avsnitt 1.2.1 i dokumentet Kom igång med e-faktura som du hittar nedan.

Kontakta oss om du har några frågor.

Betalas inom 30 dagar

Generellt gäller att kommunen betalar fakturan på 30 dagar räknat från den dag fakturan mottagits. Den elektroniska fakturan från formuläret blir mottagen direkt när ni skickar den.

Om det finns en tydlig referens går hanteringen av fakturan snabbare och vi kan betala i rätt tid.

Kontakta gärna