Filmstjärna och rekryteringsexpert på Frukostklubben

I en högkonjunktur råder stor konkurrens om rätt medarbetare. Hur kan företag tänka och göra för att bli valda av drömkandidaterna? Om det talade Poyan Karimi, delägare i rekryteringsföretaget Oddwork.

Poyan Karimi, känd som skådespelare i bland annat biosuccén En man som heter Ove, är en av tre delägare i rekryteringsföretaget Oddwork. När de drog igång 2012 låg ambitionen på att titta på personers förmågor och unika egenskaper och mindre på deras CV.

- Kort och gott, vi ville hitta de udda fåglarna som inte alltid får fram sig själva och vad man brinner för i ett CV, berättade Poyan Karimi.

Satsningen gav effekt och företaget växte.

- Någonstans där började tankarna kring ”Hur jobbar vi själva med att vara en attraktiv arbetsgivare” fortsätter Poyan. 

När en större kund frågade hur de skulle göra sig mer ”udda” för att attrahera talanger, visste Poyan Karimi att de kunde nischa sig rätt genom att hjälpa företag att förbättra sitt arbetsgivarvarumärke – employer branding.

Almi samarbetspartner

Frukostklubben genomfördes i samarbete med Almi Halland vars rådgivningsansvariga Johanna Ekberg berättade valet av Poyan Karimi som gästtalare:

- Vi träffar årligen omkring 500 företag och är lyhörda inför deras problematik – att det i högkonjunkturen är svårt att attrahera rätt arbetskraft. Just nu är det ”arbetstagarnas marknad” och därför vill vi titta på hur arbetsgivarna kan hävda sig i konkurrensen.

För frukostbuffén svarade Bröd & Bakverk som överträffade förväntningarna med frukostmackor, croissanter och smoothies.

Miniutställning

Bland utställarna i miniexposén som berättade om sina tjänster och varor, fanns Miljöbron som erbjuder företag tjänster från studenter inom miljöområdet att genomföra utredningar eller föreslå anpassningar för att uppnå miljömål och på så sätt bli mer konkurrenskraftiga ur ett hållbarhetsperspektiv.

Elinor Filipsson, näringslivschef i Kungsbacka kommun, talade sig varm för Made by Kungsbacka – det väletablerade samarbetet mellan skola och näringsliv som på lång sikt syftar till att öka samarbetet mellan parterna.

- Det handlar om att elever och lärare ska lära sig om näringslivets behov och villkor och att företagen ska lära känna deras framtida medarbetare och deras förväntningar. Utvecklingen går snabbt så det gäller att hänga med. 

Nästa Frukostklubben7 december

Vi välkomnar Frida Boisen, sociala medier-experten, som gästtalare den 7 december på Kungsbacka teater. Hon kommer att avslöja knepen om hur man når igenom i det digitala bruset i sin föreläsning ”Gör ditt varumärke till viral succé i sociala medier”! 

Anmäl dig här

Kontakta gärna