Turismdag med fokus på Kungsbacka

Kungsbacka och Halland är en självklar destination för många besökare. På Skårs gård ägnades en hel temadag åt turism i Kungsbacka. Besöksnäringen lever och frodas, visar det sig.

Kungsbacka och Halland är en självklar destination för många besökare. På Skårs gård ägnades en hel temadag åt turism i Kungsbacka. Besöksnäringen lever och frodas, visar det sig.

Anna Frykman är näringslivsenhetens utvecklare inom besöksnäring och den som tillsammans med Turistbyrån och Region Halland bjudit in till temadagen med många intressanta föreläsare som är experter inom just turism.

I Kungsbacka har antalet gästnätter backat något, med 2,1 procent under 2016. Men redan första kvartalet 2017 har de ökat med 34 procent, vilket beror på fler tillgängliga bäddar, gott om evenemang i området och konferenser. En stor majoritet av övernattande besökare är svenskar, 87 procent, mot utländska besökare som utgjorde 13 procent. Av de utländska turisterna, är tyskarna i topp som kommer främst för naturupplevelserna.

Tjolöholm populärast

Det mest kända besöksmålet i Kungsbacka är Tjolöholms slott med över 250 000 besökare. Den nationalromantiska byggnaden är faktiskt den 18:e mest Instagrammade turistattraktionen i Sverige. I topp ligger nöjesparkerna Liseberg och Gröna lund, därefter Öresundsbron, så det är stora turistmagneter som slottet har lyckats hävda sig mot.

Andra populära besöksmål i Kungsbacka som ökat, är Stättared (106 000 besökare), Äskhults by (15 000 besökare) och Kungsbacka teater (33 000 besökare).

Digitaliserade besökare

Åhörarna på turismdagen var företagare och föreningar inom turism och besöksnäring. Några av dem ansvarar för InfoPoints. En InfoPoint är en enklare form av turistinformation där besökaren kan få personlig service på plats.

- Våra besökare har ett annat, mer digitalt, beteende idag. Istället för att besöka turistbyrån på plats, söker man information digitalt i förväg och under besöket. Besökarna förväntar sig även att få svar eller tips på vad man kan göra på platsen där man bor eller besöker, säger Anna Frykman. Därför samarbetar vi för andra året med InfoPoints. Vi har åtta nu och hoppas på två till i sommar.

InfoPoints finns bland annat på Hede Fashion Outlet, Kuggaviksgården och Pensionat Frillesberg utöver Kungsbacka kommuns egna besöksmål.

Utbildningsresa

Kungsbacka kommun erbjuder alla som jobbar med värdskap en utbildningsresa - ”matchmakingresa”, en gång om året för att uppleva besöksmålen. Utbildningen sker i samarbete med Region Halland och syftar till att knyta kontakter mellan personer som jobbar inom turism för att kunna rekommendera och skräddarsy upplevelser för besökarna.

Besöksnäringen i Kungsbacka mår bra.

- Tillväxten och lönsamheten här ökar mer än snittet i Halland de senaste fem åren, vilket är glädjande.

I samband med turismdagen lanserades Kompetens Destination Halland, en treårig utbildningssatsning för alla som jobbar med att ta emot besökare. Målet är att höja nivån på värdskapet i Halland och bli bättre på att ta emot besökare.

- Vi har plats för 2400 personer att delta i satsningen för att stärka dem i deras yrkesroll och som förhoppningsvis leder till fler jobb. 

Läs mer om Kompetens Destination Halland

Kontakta gärna