Unik affärsmodell lockade till företagsbesök

I slutet av september besökte Kommunstyrelsens arbetsutskott Cosa butik och inredningsstudio som ligger mitt på Storgatan i Kungsbacka. Företaget ägs och drivs av Anna Karlsson och Caroline Liif som satsar med hjärta, tid och kunskap i bolaget som växer så det knakar.

Strax innan sommaren flyttade Cosa in i nya lokaler mitt i gamla stan i Kungsbacka, ett strategiskt val och satsning från ägarna som pratar om Kungsbacka med värme.

–  Vi sätter alltid kunden i centrum och vi vill lösa allt. Vi uppskattar det personliga mötet och älskar det vi gör, säger Anna Karlsson.

Företaget har hittat en unik affärsmodell som vilar på tre ben som gör att man står stadigt när mycket av handeln blir allt med digitaliserad. Cosa satsar på en fysisk butik med studio där man möter kunder, samlas och kan sitta ner med affärsmöten.

Viktigt med samarbeten

Försäljningen är en central roll i verksamheten och nu har man utvecklat sin webbutik för att möta marknaden. Det tredje benet i verksamheten är Homestyling där man både gör homevisits, restyling och ger personlig rådgivning.

–  Vi söker alltid nya samarbeten och försöker nyttja lokala företag och producenter, det är viktigt för oss säger Anna Karlsson och fortsätter:
–  Vi samarbetar med allt från lokala elföretag, båtbyggare och våra grannar på gatan. Kungsbacka har så många kvalitéer.

Förfrågningar från Åre till Marbella

Kunderna kommer från Kungsbacka, Göteborg och närregionen, men i takt med att Anna och Caroline gjort många lyckade inredningsuppdrag har ryktet spridit sig. Nu får Cosa förfrågningar från personer som vill inreda både hem och företag i både Åre, Marbella och andra ställen i världen. Ett framgångskoncept för företaget är att det personliga mötet, glädje, samarbeten och inredning med kvalité, och gärna lokala producenter är viktigt för Cosa.

–  Vi är alltid på jakt efter nya spännande varumärken som gör att vi ständigt förnyar oss, samtidigt som klassiker som man aldrig tröttnar på ska finnas i vårt sortiment, säger Anna Karlsson.

Vill att innerstaden utvecklas och profileras

Många har varit förundrade över hur man vågar satsa på en fysisk butik inne i gamla stan i Kungsbacka. Men med rätt affärsmodell och satsning från en modig fastighetsägare har man lyckats skapa ett showroom som andas och lever livsstil

En önskan från ägarna är att kommunen tar ett större grepp kring utvecklingen av Innerstaden och att man vågar göra lite mer. Ett förslag som kom upp är att lägga ner begreppet ”innerstaden” och istället utveckla den gamla stan – gamla Kungsbacka och profilera det helt efter trästaden som det faktiskt är.

–  Ett intressant företagsbesök som visar att med goda idéer och vilja kan man driva affär i staden. Cosa har ett koncept och affärsmodell som kan inspirera andra att driva affär i innerstaden, säger Hans Forsberg, Kommunstyrelsens ordförande.