Ett företagsbesök med tryck i

I Varla i centrala Kungsbacka ligger Westin Tryckteknik, ett företag som sedan starten lyckats expandera och utöka sin verksamhet - trots att branschen går tillbaka. – I vår bransch är det viktigt att behålla fokus på det man är bra på och det tycker jag att vi har gjort på ett framgångsrikt sätt, säger Daniel Westin, ägare Westin Tryckteknik.

I slutet av februari besökte Näringslivsenheten och representanter från kommunledningen Westin Tryckteknik AB som sedan starten 2003 specialiserat sig på tryck och märkning på olika varor, främst glas och porslin. Man säljer också till företag inom sport och friluftsbranschen, där bland annat termostillverkaren Thermos är en stor kund.

Erfarenhet och fokus två framgångsfaktorer

Trots att branschen de senaste åren gått tillbaka har Westin Tryckteknik kunnat expandera. Företaget har åtta heltidsanställda och sedan 2003 har man utökat lokalytan från 65 till 850 kvadratmeter.

- Jag tror att två av anledningarna till att det har gått bra är fokus och erfarenhet. Vi har ett gediget yrkeskunnande och en långvarig erfarenhet. Samtidigt har vi behållit fokus på vår verksamhet och det som just vi är bra på. Det tror jag att vi har vunnit mycket på, säger Daniel.

Interna utbildningar viktig del

När det kommer till att rekrytera nya medarbetare är internutbildningar en viktig del på grund av företagets specifika inriktning.

- I dag är det svårt att hitta medarbetare som redan har kompetens för just vår verksamhet, så därför satsar vi mycket på interna utbildningar och utbildar även andra företag. Vi har också nyligen inlett ett samarbete med kommunen och tagit in en praktikant som vi i framtiden kommer att anställa, avslutar Daniel.