Bröderna Erik och Per Udesen som driver kemiföretaget Auson i Kungsbacka. Foto: Cecilia Hugosson

Med tjärlek till kemi och miljösäkerhet

I år firar kemiföretaget Auson hela 90 år! Framgångsreceptet är en kombination av kvalitet, produktutveckling och miljösäkerhet.

I mitten av juni besökte kommunstyrelsens arbetsutskott tillsammans med tjänstepersoner från kommunen familjeföretaget Auson för en guidad tur och diskussion om framtiden.

Auson tillverkar produkter för rostskydd, ljuddämpning, tak- och träskydd. Kunderna finns över hela världen, från Japan till Canada.
– En av våra styrkor, är att satsa hårt på naturliga och lösningsmedelsfria produkter, säger Erik Udesen, Marknadschef som tillsammans med sin bror Per Udesen, VD, driver Auson i tredje generationen.

Fokus på hållbarhet

Redan på 1980-talet började företaget arbeta med ett underrostskydd fritt från lösningsmedel. Ett arbete som föll väl ut och som Auson sedan vidareutvecklade till eftermarknaden och andra delar av fordonsindustrin.
– En av de bästa delarna med att driva företaget är att se nöjda kunder. En del kunder har vi ju haft i över 50 år. Det är extra roligt med trogna kunder där vi har en långsiktig relation, säger Erik Udesen.

Rik historia

Auson startades i Göteborg 1928 av Arthur Udesen, Per och Erik Udesens farfar. Arthur Udesen migrerade från Danmark. I Sverige startade han sin egen firma med fokus på motorolja, på 50-taletflyttade tillverkningen från Gårda i Göteborg till Tölö i Kungsbacka och man började tillverka rostskydd för bilar och olika asfaltprodukter. Efter att Volvo AB blev storkund 1963 utvecklades Auson kraftigt med fler produkter och större export. Bolaget expanderade och flyttade 1985 verksamheten till större lokaler vid Verkstadsgatan 3 (Inlags industriområde).

Staden expanderar

Under mötet med kommunen diskuterades även Ausons framtida planer och kommunens planerade tillväxt. Staden växer och det som tidigare var stadens utkant är nu lite mer mitt i smeten.
Fredrik Hansson (C), vice ordförande i Kommunstyrelsen tyckte att mötet var intressant.
- Det är bra när vi har bra samtal och en god dialog. Företagen får berätta om sin verksamhet samtidigt får de veta hur kommunen tänker och vad som är på gång. Det skapar förståelse för varandras verksamheter.