Kungsbacka årets raket!

Handeln går som tåget i Kungsbacka. Det visar en rykande färsk rapport från HUI (Handelns utredningsinstitut). Kungsbacka är bland de 10 kommuner i Sverige med starkast tillväxt inom handeln i spannet 50000-250000 invånare. Detta är goda nyheter. Handeln är inte bara en av de absolut största näringarna i Kungsbacka. Det är dessutom den bransch som erbjuder allra flest arbeten för unga och ger goda möjligheter till det där viktiga första jobbet.

Handeln har alltid varit i förändring. Det kommer hända mer inom branschen de kommande 10 åren än vad vi upplevt de senaste 50, spanade Henrik Ekelund, näringspolitisk expert vid Svensk Handel, när han talade inför fullsatt hus vid Frukostklubben på Matverket i torsdags.

Mitt i ett paradigmskifte

Det pågår en dramatisk strukturomvandling när vi på allvar förflyttar oss in i den digitala eran. E-handeln växer kraftigt och vi konsumenter kan göra våra inköp från utlandet med bara en knapptryckning. En internationalisering som också ger svenska företag oanade möjligheter. Den digitala marknadsplatsen är global. Framför allt är e-handelns tillväxt allra starkast inom sällanköp medan tillväxten inom livsmedel bara utgör 2% av dagligvaruhandelns omsättning.

Framtidens vinnarkoncept

Henrik lyfte fram flera spännande möjligheter från två rykande färska rapporter (se länkar nedan) om vad som sker inom handeln, vad vi konsumenter efterfrågar och hur framtidens fysiska handelsplatser kommer se ut. Framtidens vinnarkoncept är en stor variation av utbud och en ekvation av tillgänglighet, kultur, boende, närhet till arbetsplatser adderat med restauranger, butiker och offentlig service.
- Den levande staden behöver samverkan och staden är ett gemensamt ansvar. Det är kommun och näringsliv som tillsammans skapar den stad vi vill ha. Därför lägger vi stor kraft på att driva platsutveckling i Kungsbacka, säger Jessica Blume, plastutvecklarare i Kungsbacka kommun. Jessica berättar vidare att kommunen samlar nu fastighetsägarna för att diskutera förutsättningarna för en etableringsstrategi och hur vi gemensamt kan arbeta för en positiv och attraktiv stadskärna.

Det stora detaljhandelsskiftet

Den fysiska handelsplatsen i en digital värld