Familjeföretaget Lindar lockade till företagsbesök

Strax före Lucia besökte Kommunstyrelsens arbetsutskott med Näringslivsenheten Lindarn i Åsa, ett av Kungsbackas äldsta familjeföretag.

Lindarn grundades redan på 50-talet. På den tiden kom bönderna och lämnade in sina trasiga motorer som lindades om. Verksamheten gick bra och utökades till verkstad. På 70-talet öppnades butiken i Kungsbacka och för åtta år sedan öppnade man sin butik i Åsa. Företaget ägs och drivs av Gunilla och Tomas Eliasson och sedan ett antal år är även de vuxna barnen verksamma i rörelsen.

En medveten målgrupp

Lindarn är måna om sin personal och har i dag 12 anställda. Det är viktigt med god stämning, att trivas på jobbet och med familjen. Verksamheten kräver specialistkunskap kring produkterna för att göra sig hörda på marknaden. Företaget samarbetar tätt med leverantörer och skickar sina anställda kontinuerligt på utbildningar. Ett tydligt resultat är att Lindarn är den största auktoriserade återförsäljaren av webers grillar i Sverige vilket lockar många långväga besökare.

– Med kunskap om produkterna och god kundservice blir det både roligare att sälja och bättre kvalité på servicen. Kundgruppen är medveten och ofta väldigt påläst. Man har ofta gjort sin research innan man kommer hit säger Tomas.

Eftersom en stor del av försäljningen går via webbshopen är Lindarn tacksam över sina kunders kunskap eftersom det då blir färre returer.

Utmaningar i branschen

Med en krävande kundgrupp efterfrågas också en helt annan service och förväntan hos leverantören. I dag vill många kunder köpa helhetslösningar som installation, vinterförvaring, service på plats och reparation. Samtidigt ser man det som en självklarhet att både ha en webbshop och fysisk butik då känn- och klämfaktorn är viktig för såväl grillar och verktyg som hushållsprodukter. Här ser både Tomas och Gunilla att orten Åsa är den självklara platsen för expansion då man har en god tillgänglighet för kunderna och ett bra läge.

– Vi har drivit företaget i många år och tycker det är väldigt roligt. Det är en livsstil för oss säger Gunilla.

Årets julklapp

När de får frågan om vilken som är årets julklapp från Lindarn menar man att det har suddats ut. Idag köper kunderna när man behöver vilket också innebär att det blir lite mer jämnare försäljning över säsong.