Copyshop – reklambyrån med tydligt kundfokus

I 18 år har bröderna, Niklas och Mathias, huserat på Vallgatan i Kungsbacka. Deras företag har gått från kopieringsbutik till att nu vara en reklambyrå. Om detta och mycket mer fick kommunstyrelsens arbetsutskott lyssna till när det var dags för företagsbesök hos Copyshop.

Att våga profilera sig

Copyshop var från början en renodlad kopieringsbutik som brödernas far tidigare drev. I takt med att branschen, deras marknad och kunder förändrats så har nu affärerna mer börjat inrikta sig på att vara en helhetsleverantör för kundernas reklambehov, med allt från koncept till leverans.

– Det handlar om att vi nu måste våga profilera oss som en reklambyrå och också veta vad det innebär, vi måste våga styra kunden rätt, även om kunden från början önskat något annat, säger Niklas.

Arbeta med ett brett kontaktnät och våga ta betalt

För att kunna arbeta mer med att hjälpa kunder rätt med varumärke och profilering och inte bara vara ett tryckeri, så behöver vi duktiga samarbetspartners, så att vi kan leverera rätt produkt till rätt pris.

– Vi måste bli bättre på att ta betalt, dessutom måste vi jobba brett med duktiga underleverantörer. Vi kan aldrig vara bäst på alla sorters produktion själva, säger Mathias.

Tid är en utmaning

Det var inte en självklarhet att de två bröderna skulle jobba ihop, men det blev ett vinnande koncept för nu omsätter företaget 4,2 miljoner om året. I dag har de underleverantörer i både Polen, Tyskland och över hela Sverige. Tid är en utmaning för bröderna som menar att om de arbetar tolv timmar om dagen, så har de en dålig affärsidé.

– Vi vill bli ett företag som har kunder som kommer till oss för att vi är den bästa leverantören och att det ska vara lätt för våra kunder att köpa reklam.