Fullsatt när Kungsbacka-företag tog över Frukostklubben

2019 fortsatte som 2018 avslutades med en fullsatt Biograf Facklan när våra lokala företag Cosa Homestories, LAB. gruppen och Aktivitetshyra inspirerade och delade med sig av erfarenheter och motgångar på årets första frukostklubb.

Cosa växer med en unik affärsmodell i en allt mer digitaliserad handel. 2015 fick butiksdöden som begrepp fäste i takt med allt mer av handeln började digitaliseras, då valde Caroline Lif och Anna Karlsson att satsa på fysisk inredningsbutik i Kungsbacka. Ett våghalsigt beslut enligt många men med en unik affärsmodell, målmedvetenhet och genuinitet så har Anna och Caroline lyckats växa i en tuff bransch.

– Vi sätter alltid kunden i centrum och vi vill lösa allt. Vi uppskattar det personliga mötet och älskar det vi gör, säger Anna.

En verksamhet som vilar på tre olika ben

Cosa satsar på en fysisk butik där man möter kunder, samlas och kan sitta ner med affärsmöten, utöver det erbjuder de också webbförsäljning och homestyling. För att utveckla verksamheten ytterligare har de sedan i höstas även öppnat en restaurang, Cosa Table.

– Nu kan våra kunder känna och klämma, skratta och äta, säger Caroline.

LAB. Gruppen firar 40 år

LAB. Gruppen har genomgått en stor förändring och har gått från att arbeta mest mot den svenska marknaden till att nu ha nästan all omsättning internationellt. Företaget har byggt ny fabrik i Kina och levererar helhetslösningar inom ljud till några av de största arenorna i USA.

– Personalen i Kungsbacka ser sig som ej upptäckta rock 'n' roll-stjärnor och brinner för avancerad signalbehandling som kräver optimalt ljud, berättar Anders Ingemarsson.

The show must go on

Installation är numera en jättemarknad för LAB. Gruppen och marknaden förväntar sig systemlösningar. 

Konkurrensen i branschen hårdnar och detta ska mötas med att fortsatt vara en stark och attraktiv arbetsplats och att fortsätta arbeta tätt tillsammans med sina kunder, avslutar Anders.

Aktivitetshyra

Joel Georgy startade sitt första företag när han var 16 år, han har varit sommarlovsentreprenör och är en inspirationskälla, en idéspruta och en person som ständigt söker nya lösningar och nya projekt. För 1,5 år sedan startade Joel Aktivitetshyra som erbjuder helhetslösningar för olika evenemang med uthyrning av aktiviteter såsom hoppborgar, bounce-bollar och mycket annat.

Marknadsföringsknepet blev ett dragplåster

När man är liten måste man våga satsa stort. Vi satsade mycket på ny hemsida som möjligtvis förskönade sanningen om oss en aning. Det såg ut som att vi hade hur mycket aktiviteter som helst men i själva verket hade vi fyra vattenbollar, berättar Joel.

Aktivitetshyra har nu tiodubblats i storlek och investerar i en gigantisk uppblåsbar rutschkana och planerar att köpa in över 100 nyheter under 2019. Håll utkik efter loggan på nästa evenemang ni besöker, troligtvis är Aktivitetshyra involverade.