Gästnätterna ökar i Kungsbacka

Kungsbacka fortsätter att växa och så även turismen. De stora dragarna är Tjolöholms slott och Kungsbackas shopping som årligen lockar mer än sju miljoner dagsbesökare.

Den 9 april samlades lite mer än 50 deltagare från Turism och besöksnäringen på Hotell Halland för att prata om Turism och höra vad som är på gång i Kungsbacka och Halland. arrangörer var Näringslivsenheten och Kungsbacka Turism i samarbete med Region Halland.
Glädjande ökade totala gästnätter i Kungsbacka 2018 med 2,9 % (+188 742 st.) Där de utländska turisterna ökade med 16,8 % (+22 756) enligt statistik från SCB.

Poppis cykelled

Förklaringarna till ökningen är flera. Förutom Tjolöholms slott och shoppingen är Kattegattleden populär. 2018 blev leden utsedd till året cykelled i Europa och det skapade ett ökat intresse i de europeiska länderna. För att uppmärksamma leden mer till svenskar så inleds sommaren med ett evenemang 25 – 26 maj, ”Smaka på Kattegattleden”. Då kombineras cykling och smakupplevelser och i Kungsbacka finns två att välja på. Läs mer.

Utvecklingsprogram som sprider sig

Under året har det genomförts två utvecklingsprogram för företag genom Kurbits inom export och affärsutveckling. Fyra företag i Kungsbacka deltog och har utvecklat nya produkter för den utländska marknaden vilket kommer att utökas till hela Halland under året. De företagen kommer även att erbjuda sina produkter till utländska researrangörer i ett samarbete med VisitSweden.

20% av turisterna är från annat land

Förra året gjordes en stor undersökning av turismen och många intervjuer gjordes runtom i Halland. Den visade att ca 80 % är svenska besökare, över 70 % har varit här förut och hälften av turisterna övernattar. 47 % uppger hos släkt, vänner eller Camping. De flesta kommer hit för att hälsa på släkt och vänner och passar då på att sola och bada, uppleva naturen och andra sevärdheter. I sommar görs undersökningen vid kusten och det ska bli spännande att jämföra resultaten.

Ny app ger turisttips

”A day in Halland” är en satsning att få fler att vilja upptäcka Halland på plats. Besökaren får genom appen/hemsidan aktuella tips på allt som erbjuds just där de befinner sig. Fokus är värdskap både digitalt och på plats.

Projektet Kompetens Destination Halland är inne på sista året och flera tusen har redan genomfört den webbaserade värdskapsutbildningen och gått andra kurser inom allt från digitalisering till HLR-utbildning.

Vad är på gång i Kungsbacka?

Tjolöholms slott presenterade ett gediget evenemangsprogram och årets stora utställning Bohemian Luxury bjuder såklart på engelskt mode och inredning, något som slottet tydligt visar spår på. Nyheter är sommarteatern ”Jeppe på berget” med Marian Mörk och Claes Malmberg i huvudrollerna. Det blir både VM i Timbersport på Tjolöholm, Barnens Sommarkalas och trädgårdsmästare John Taylor som visar upp Arts and Crafts-trädgården för att nämna några. Senare i år blir det både Skördefest i oktober och julmarknad.

Exempel på fler händelser 2019

  • Turistbyrån flyttar till Fyren, får längre öppettider, digitaliserar och byter namn till Kungsbacka Turism.
  • Kostnadsfri matchmakingresa runt besöksmålen i Kungsbacka för företagare, 11 juni. Arrangörer: Kungsbacka Turism, Näringslivsenheten och Region Halland.
  • PR-resor längs Kattegattleden och i Halland med besök i Kungsbacka i sommar av journalister och influencers.
  • Förra årets succé; Höstfesten med lokalproducerad torgmarknad, återkommer på Kungsbacka torg den 14 september under Skördetider Halland.