Par som får information från handläggare

Nu ska kön bort – bygglov fokuserar insatsen

Under vecka 6, 8 och 14 har bygglovsavdelningen fokuserade insatser. Bland annat innebär det att det inte är några telefontider till enskilda handläggare under dessa veckor. Kundcentret Kungsbacka direkt har öppet som vanligt och hjälper gärna till med enklare frågor och kan gå in i systemet för att se hur det går i ditt ärende.

Under hösten bytte bygglovsavdelningen verksamhetssystem för att kunna arbeta mer digitalt och modernt. Det innebar ett planerat stopp i produktionen under slutet av september, men oförutsägbart teknikstrul har gjort att övergångsperioden blev längre än planerad. Nu finns alla tekniska lösningar på plats.

– I slutet av september när vi inledde övergången till det nya systemet låg vi i fas, men det har tyvärr varit trögare att komma i gång än vad vi trodde. I dagsläget ligger vi i en del efter med handläggningen av ärenden, säger Hanna Ståhl, verksamhetschef för bygglovsavdelningen.

Förutom de fokuserade insatserna kommer personalen också att arbeta övertid och extra resurser för att handlägga är tillsatta.

– Det känns lite surt att vi har fått en kö igen eftersom vi har arbetat länge med att få bort den. Förra året var vi till exempel helt i fas med våra förhandsbesked, där har vi tidigare legat efter så länge jag kan minnas. Nu tar vi ett krafttag igen och har som förhoppning att vara i kapp igen till påsk, säger Hanna Ståhl.

Kontakta gärna

Hanna Ståhl, verksamhetschef bygglov
hanna.stahl@kungsbacka.se

Kontaktuppgifter till Kungsbacka direkt hittar du här