En hyllning till alla fantastiska lärare

Våren har tampats av pandemi, social distansering och digitalisering. Med frånvaro och nya riktlinjer har lärarna kämpat varje dag för att ge eleverna en ny normal vardag. Ett arbete som resulterade i att eleverna fick en trygg tillvaro och högre betyg.

Normal vardag för elever tack vare lärarnas insatser

Sommaren har just börjat, eleverna har fått sommarlov och lärarna gör sina sista dagar innan en välförtjänt vila. För många elever på grundskolan fanns i början en viss avundsjuka när gymnasieeleverna fick studera hemma. I slutet av terminen var det istället många som uttryckte en tacksamhet till att ha fått gå kvar i skolan.

– Jag tror att det är just det att vi haft vanlig skola och vanlig skolgång, som gjort att livet känts ganska normalt. Just att det inte varit någon större förändring har varit skönt.
Elsa, elev på Frillesåsskolan

– För oss har det handlat om att få vardagen att fortsätta och finnas där för eleverna. En uppgift har varit att nyansera bilden av Covid-19. Är det elever som har varit väldigt positiva eller negativa har vi tillsammans diskuterat olika perspektiv utifrån vetenskapen.
Maria Wandel, Lärare, Varlaskolan

Vad har varit utmanande under våren?

– Våren har varit lite speciell i och med virus och att man inte haft alla elever här. Vi har även haft många lärare som tvingats vara hemma under längre perioder, antingen på grund av att de själva varit sjuka eller att någon i familjen har varit det. Som mest var vi nog 15 lärare borta samtidigt.
Oskar Cullberg, lärare, Varlaskolan

– För oss har vardagen varit sig lik, det som har varit utmanande är när många lärare varit borta. Det är inte lätt att få in vikarier och speciellt inte under denna våren. Vi har samarbetat bra på skolan och försökt göra det bästa av situationen.
Jenny Stintzing, lärare, Frillesåsskolan

Vad tar ni med er från denna vår?

– Vår mentor Atanas har informerat oss om att det finns många myter. Han har berättat att många söker felaktig uppmärksamhet. Våra lärare har vart noga med att lyfta källkritiskt tänkande och hur viktigt det är att granska alla källor.
Carl Sahlström, elev, Varlaskolan

– Jag att med mig vikten av att nyansera bilden av händelsen. Är de positiva kan man lyfta den andra sidan och är de negativa kan man lyfta något gott de för med sig.
Maria Wandel, lärare, Varlaskolan