Ekonomiska rådgivare 2021. Anna Björnör, Monalisa Appelgren, Joanna Språng och Anette Sternéus

Ingen kö till ekonomisk rådgivning

Satsningen med mer resurser till ekonomisk rådgivning har gett resultat. För bara några månader var Kungsbacka kommun, enligt Konsumentverkets kartläggning, sämst i landet med en väntetid på 28 veckor. Denna kö är numera ett minne blott.

I verksamheten hade det funnits en medvetenhet om problemet en längre tid. Rådgivarna larmade redan i mars 2019 om att antalet inkommande ärenden ökat kraftigt de senaste åren och att det var nödvändigt att skapa en kö.

– Trycket var alldeles för högt. Min kollega och jag kände att det här går inte längre, säger Anna Björnör som har arbetat som ekonomisk rådgivare i Kungsbacka sedan 1994.

Mer än ett halvårs kö i december

Utvecklingen fortsatte under 2020 och kön blev bara längre och längre. Som värst var det i december i fjol.

– Då hade vi 104 ärenden i kö – vilket motsvarar en väntetid på ungefär 7 månader.

Första månaderna i år sjönk dock antalet inkommande ärenden en smula och kön kortades något. 1 mars fick Anna Björnör och Anette Sternéus en ny kollega, Joanna Språng och i juni blev trion en kvartett då Monalisa Appelgren anslöt till gruppen.

– Joanna och Monalisa betade av kön, Anette och jag tog hand om nya inkommande ärenden och i augusti var kön borta, säger Anna Björnör.

– Det känns viktigt för oss att skapa en medvetenhet om detta. Nu slipper de som hör av sig vänta för att få hjälp.

Vad kan du få hjälp med?

Du som bor i Kungsbacka kommun och har problem med din ekonomi har möjlighet att få råd och stöd i skuld- och budgetfrågor. Det är aldrig för sent att reda ut en tilltrasslad ekonomi.

Hos Ekonomisk rådgivning får du:

  • råd om hushållsekonomi och budgetplanering
  • hjälp att söka lösningar på betalningsproblem
  • hjälp med upplysningar, råd och vägledning kring skuldsaneringslagen.

Rådgivningen är gratis och personalen har tystnadsplikt.

Läs mer om Ekonomisk rådgivning.