Aktuellt på Hede station

Här samlar vi information och länkar som handlar om det som händer på Hede station just nu. Vi ser fram emot ett nytt stationshus som öppnar den 13 december. Håll ut ni pendlare som har det blåsigt om öronen - snart blir det bättre!

Vecka 45 och framåt

Kommunens underentreprenör Vestia har nu lämnat över byggnad och byggnadsansvar till Kungsbacka kommun och det är nu kommunen som färdigställer det arbete som kvarstår, både inne- och utomhusmiljön.

Den 13 december öppnar vi stolta upp Hede stationshus för våra resenärer med en liten morgonaktivitet där vi välkomnar alla in i värmen. Vi öppnar stationshuset för resenärerna exakt ett år efter första spadtaget!

I mars 2019 inviger vi officiellt Hede stationshus och området med pompa och ståt och firar att allt är färdigställt, från byggnad till inomhusmiljö, utemiljö och att konstverket är på plats. Konstverket som ska smycka nya Hede station heter Landningsplats Hede och det är konstnären Monika Gora som gick vinnande ur tävlingen som kommunen utlyste. 

Det är fortfarande mycket som händer på Hede station. Ta därför för vana att titta på och följa de skyltar som sätts upp. De innehåller information som påverkar dig som åker kollektivt och finns där för din säkerhet. 


Bra och intressant att veta

Stationshuset är byggt i två delar, en öppen vänthall och en mer sluten servicedel med bland annat kiosk och kafé. Huset innehåller personalutrymme för trafikföretagens personal. Första spadtaget togs den 14 december 2017 och stationen är klar att öppnas den 13 december 2018.

Hede station togs i bruk 1992 och den servar ett stort och växande område. Cirka 2 700 resenärer rör sig i området varje dag och förväntas växa till 3  000 år 2035. Sträckan trafikeras av Västtrafik i samarbete med Hallandstrafiken.

Det gick åt ca 126 kubikmeter betong för att gjuta plattan till nedre vänthallen, övre vänthallen samt några platsgjutna väggar. Hede stationshus stålstomme är ovanlig på så sätt att den inte bara är funktionell och håller uppe huset, den är också estetiskt tilltalande. Huvudfunktionen för facken mellan pelarna är just att få byggnaden att se mer tilltalande ut. Stålstommen väger 45,6 ton och jämfört med om du åker i ett av de hederliga X11 tågen, så väger faktiskt tåget mer än dubbelt så mycket!

Hede stationshus har nu fått sitt ljusa och vackra golv i betong och betongreceptet är avgörande för hur resultatet blev. För att få den ljusa färgen tillsatte man 6 procent vitt pigment av den totala betongvikten.   

Fasadribborna utvändigt är av sibirisk lärk och Sioo:x-behandlade, vilket gör fasaden underhållsfri. Med tiden kommer lärken att få en silvergrå kulör. Inne i stationshuset är träribborna av amerikansk lönn.

Cirka 9 900 skruvar har använts för att montera de utvändiga träribborna. 

Länkar till relaterade NYHETER:

Externa länkar till våra samarbetspartners:

Läs mer här: Hede stationshus