Märkning av mat

En bra märkning av livsmedel behövs av flera skäl. Du som konsument ska kunna undvika livsmedel som du inte tål. Du ska också kunna undvika gamla livsmedel och veta vem du kan kontakta om du har frågor.

Regler om märkning

För att du som konsument ska kunna välja bland förpackade livsmedel i handeln finns det detaljerade regler för hur de ska märkas:

  • bäst före-dag
  • ingrediensförteckning
  • vikt.

På vissa livsmedel, exempelvis nötkött, fisk och skaldjur, ska du kunna se vart produkten kommer ifrån. Märkningskravet gäller inte oförpackade livsmedel som säljs över disk, men du ska alltid kunna fråga butikspersonalen om innehåll och hållbarhet.

Saknar du information om märkning?

Om du har frågor eller saknar information på livsmedel du handlat i en butik kontaktar du i första hand butiken, eller den som tillverkat livsmedlet.

Om du ätit mat på restaurang eller kafé

På restaurang ska menyn överensstämma med det som serveras. Märkning får inte vilseleda dig och menyerna ska stämma med det du blir serverad. Om en restaurang serverar något annat än vad som står på menyn är det vilseledande.

Om märkningen eller menyn är fel kontaktar du oss

Om du misstänker att märkningen på en produkt är felaktig tar du kontakt med avdelningen för Miljö & Hälsoskydd.

Misstänker du att du blivit serverad en produkt eller maträtt som inte överensstämmer med menyn tar du kontakt med avdelningen för Miljö & Hälsoskydd som du kommer i kontakt med via vårt kundcenter Kungsbacka direkt.