Vattenläckor

Vi lagar ungefär 50 vattenläckor om året. Orsakerna till läckor kan vara att gamla rör spricker, sättningar i marken eller något annat.

Felanmälan

Om du upptäcker att du inte har vatten, kan du felanmäla detta:

Kontorstid fram till klockan 16: Kungsbacka direkt 0300-83 40 00
Övrig tid på jourtelefon: Larmcentral 0300-708 80

När informerar vi på hemsidan och via SMS?

När vi först får in rapporter om en vattenläcka vet vi till att börja med bara att ett visst område är drabbat. Om vi bedömer att vattenläckan berör minst 25 hushåll lägger vi på hemsidan ut information om vilket område som är drabbat och att vi letar efter en läcka. Därefter fortsätter vi att lokalisera närmare var läckan är. Felsökningen kan ta väldigt olika lång tid beroende på vad som hänt. Det går exempelvis ganska snabbt att hitta felet om någon entreprenör grävt av en ledning, och då finns det dessutom en öppen schakt där vi kommer åt att laga röret. Men har en ledning brustit under marken ute i terrängen kan felsökningen ta flera timmar. 

När felsökningen är klar kan vi konstaterara mer exakt vilka fastigheter som är utan vatten. Då skickar vi i regel ut SMS till mobiltelefoner bokförda på de aktuella adresserna. Vi uppdaterar sedan informationen på hemsidan två gånger: när vi har hittat läckan, och när den är lagad. Dessa uppdateringar skickar vi inte ut som SMS, så håll ett öga på hemsidan om du är utan vatten och undrar hur arbetet fortlöper.

Vi strävar alltid efter att informera enligt ovan, men ibland kan information på hemsida och via SMS bli försenad eller helt utebli. Detta beror oftast på att vår drifttekniker saknar mobiltäckning eller inte har en stabil uppkoppling i det aktuella området. Ibland informerar vi heller inte på hemsidan eller via SMS om vi gör bedömningen att läckan kommer att vara lagad - eller att vi kan koppla om ledningar så att abonnenterna får tillbaka vattnet - inom relativt kort tid.

Vi skickar även ut SMS vid planerade avstängningar, till exempel när vi måste reparera eller byta ledningar. Då kan du i förväg tappa upp vatten för att klara en period utan vatten i kranen.

Exempel på SMS

Så här kan ett SMS se ut:

På grund av vattenläcka är vattnet på [gata] avstängt. När vi har ny info lägger vi ut den på www.kungsbacka.se.

Fördelen med SMS är att du som abonnent snabbt får veta att vi känner till läckan och att vi arbetar med att laga den. Efter att du har fått SMS kan du gå in på vår webbplats som uppdateras av våra tekniker när vi har ny information. Om det dröjer med ny uppdatering av webbplatsen kan det bero på att arbetet med att laga läckan pågår.

Notera att vi inte har möjlighet att se om mobilerna faktiskt befinner sig i området, utan urvalet sker efter den adress numret står bokfört på.

Registrera eller avregistrera ett mobilnummer

Om dina grannar fått SMS men inte du så kan det bero på att ditt nummer inte står bokfört på din adress. Via länken nedan kan du själv se och ändra den bokförda adressen, och välja om du vill ha SMS eller e-post. Via samma länk kan du gå in och ändra om du inte vill ha SMS om vattenläckor och vattenavstängningar till en viss mobiltelefon.

Du måste ha telefonen till hands eftersom du kommer att få en bekräftelsekod som du ska ange på webbplatsen.

Ange mobilnummer eller e-postadress som du vill registrera/avregistrera