Saknar du vatten i kranen? Om du upptäcker att du inte har vatten, kan du felanmäla detta till kommunen.

Hur informerar vi om vattenläckor?

Vi lagar ungefär 25 vattenläckor om året. Orsakerna till läckor kan vara att gamla rör spricker, sättningar i marken eller något annat.

När vi får in rapporter om en vattenläcka vet vi till att börja med bara att ett visst område är drabbat. Om vi bedömer att vattenläckan berör minst 25 hushåll lägger vi ut information på hemsidan om vilket område som är drabbat och att vi letar efter en läcka.

Därefter fortsätter vi att lokalisera närmare var läckan är. Felsökningen kan ta väldigt olika lång tid beroende på vad som hänt. Det går exempelvis ganska snabbt att hitta felet om en entreprenör grävt av en ledning, då är det dessutom ett öppet schakt där vi kommer åt att laga röret. Har en ledning brustit under marken ute i terrängen kan felsökningen ta flera timmar.

Information via sms och på hemsidan

När felsökningen är klar kan vi konstatera mer exakt vilka fastigheter som är utan vatten. Då skickar vi i regel ut SMS till mobiltelefoner bokförda på de aktuella adresserna. Vi uppdaterar därefter informationen på hemsidan två gånger: när vi har hittat läckan, och när den är lagad. Dessa uppdateringar skickar vi inte ut som SMS, så håll ett öga på hemsidan om du är utan vatten och undrar hur arbetet fortlöper.

Vi strävar alltid efter att informera enligt ovan, men ibland kan information på hemsida och via SMS bli försenad eller helt utebli. Detta beror oftast på att vår drifttekniker saknar mobiltäckning eller inte har en stabil uppkoppling i det aktuella området. Ibland informerar vi heller inte på hemsidan eller via SMS om vi gör bedömningen att läckan kommer att vara lagad - eller att vi kan koppla om ledningar så att abonnenterna får tillbaka vattnet - inom relativt kort tid.

Vi skickar även ut SMS vid planerade avstängningar, till exempel när vi måste reparera eller byta ledningar. Då kan du i förväg tappa upp vatten för att klara en period utan vatten i kranen.

Exempel på SMS om vattenläckor

Så här kan ett SMS se ut:

På grund av vattenläcka är vattnet på [gata] avstängt. När vi har ny info lägger vi ut den på webbplatsen.

Fördelen med SMS är att du som abonnent snabbt får veta att vi känner till läckan och att vi arbetar med att laga den. Efter att du har fått SMS kan du gå in på vår webbplats som uppdateras av våra tekniker när vi har ny information. Om det dröjer med ny uppdatering av webbplatsen kan det bero på att arbetet med att laga läckan pågår.

Notera att vi inte har möjlighet att se om mobilerna faktiskt befinner sig i området, utan urvalet sker efter den adress som numret står bokfört på.

Registrera eller avregistrera ett mobilnummer för SMS om vattenläckor

Om dina grannar fått SMS men inte du så kan det bero på att ditt nummer inte står bokfört på din adress. Du kan själv aktivera tjänsten och lägga in adress på ditt mobilnummer, och välja om du vill ha SMS eller e-post. Du kan också klicka i om du inte vill ha SMS om vattenläckor och vattenavstängningar till en viss mobiltelefon.

Du måste ha telefonen till hands eftersom du kommer att få en bekräftelsekod som du ska ange på webbplatsen.

Aktuella driftmeddelanden

Fler sidor