Foto: Adam Folcker Foto: Adam Folcker Foto: Adam Folcker Foto: Adam Folcker

Synas i trafiken

Att använda reflexer är ett enkelt och billigt sätt att minska risken att råka ut för en olycka.

Det är viktigt att göra sig synlig i trafiken med reflexer eller ficklampa. 40 procent av trafikolyckor där gående är inblandade inträffar när det är mörkt eller vid skymning.

Byt reflexer ibland

Reflexer funkar lika bra på mörka landsvägar som i tätorter. De flesta olyckor med gående sker i tättbebyggda områden med gatubelysning. Titta över reflexerna och köp nya om det är osäkert om reflexverkan. Reflexer blir nötta med åren och tappar sin förmåga att reflektera. När du köper reflexer, kontrollera att den är SIS-märkt eller CE-märkt.

Var sitter reflexen bäst?

Bäst syns reflexerna om de sitter lågt och är i rörelse. Att placera reflexer långt ner på benet eller på armen är därför bra. Med en reflex syns du på ungefär 125 meters håll, om du möter en bil med halvljuset på. Utan reflexer syns du inte förrän bilen är 20-30 meter bort. På vintern och vid vått väglag är även bilens bromssträcka ofta 2-4 gånger längre.

Se och synas som cyklist

Vid cykling i mörker måste cykeln enligt lag ha både reflexer och belysning. Läs mer på NTF:s hemsida. Länken hittar du under texten.

Se och synas som mopedist

Reflexer ska vara godkända och återkasta vitt ljus framåt, rött ljus bakåt och orangegult eller vitt åt sidorna. På moped med tramp- eller vevanordning ska pedalerna ha reflexer som återkastar orangegult ljus framåt och bakåt.

Andra trafikanter

Lag om reflexer/reflexanordning finns också för följande trafikantgrupper:

  • Rullstol
  • Spark
  • Traktor
  • Hästfordon
  • Släpfordon som dras av traktor eller motorredskap

Lagen om reflex gäller i mörker.