2020 års affärsidéer

Mitt sommarföretag "corona special"

Abbe Madi:
Jag vill starta en familjerestaurang där det finns gott om utrymme så att man kan komma ut även under Corona. Där kommer jag bjuda på smakbomber som det svenska samhället aldrig upplevt förut. Eftersom jag utbildar mig till stylist så kommer detta bli en upplevelse för både öga och mun. Vi erbjuder också hemkörning, utan kostnad om det är inom 30 km.

Matilda Toftered:
Min affärsidé är att hjälpa äldre och personer i riskgrupper hjälp med olika ärenden. På så vis minskar vi smittorisken. Jag ska marknadsföra erbjudandet i tidningen men också i sociala medier. Då kan barn och barnbarn tipsa.

Lukas Wingren och Ludvig Jensen:
Vi kommer att hjälpa företag med marknadsföring i digitala medier. Vi kommer ligga under genomsnittspriset för att företag som har problem under pandemin ändå ska kunna marknadsföra sig och tjäna mer pengar. Vår huvudstyrka är att bygga hemsidor. Marknadsföringen blir genom s k cold-walk-in vilket betyder att vi kommer att gå runt till olika företag för att berätta om vårt erbjudande face to face.

Loke Fröjdlund:
Jag har en idé att skapa en app som känner av antalet mobilen som befinner sig inom området vid en badplats. Då behöver besökare inte åka till badplatsen om det är fullt och vi sparar både på miljön och utsätter inte folk för smittrisk. Appen kommer att finnas att köpa i Appstore.

Matilda Cedergren:
Min affärsidé är att anordna dansklasser utomhus för att människor som tycker om att dansa ska kunna göra det tillsammans, men på ett säkert avstånd. Dans är en fysisk aktivitet och det är bevisat av forskare att det är bra för både den fysiska och psykiska hälsan. Endorfiner släpps ut och man blir glad samt att kroppen får bättre motion vilket leder till bättre immunförsvar vilket alltid är viktigt men inte minst nu i dessa tider. Jag skulle marknadsföra genom Instagram och affischering.

Mohammed Rahimi:
Min idé är att hjälpa unga mellan 9-13 års ålder som behöver träna mer på fotboll och dem som är intresserad av fotboll och vill träna mer fotboll genom att erbjuda fotbollsträning. Jag är utbildad fotbollstränare och tänker att jag marknadsför min tjänster genom Instagram.

Isak Alfredsson:
Min affärsidé är att skapa en utomhusbio, då kan alla se på bio samtidigt som man håller social distans. Jag tänker att detta kan locka alla som saknar att gå på bio. Marknadsföringen kommer främst ske genom Facebook.

Felicia Alfredsson:
Min affärsidé är att anordna evenemang/aktiviteter på ålderdomshem. Dessa ska vara Corona-anpassade genom att de utförs utomhus och med 2 meters distans, ex promenader, yoga-pass, filmvisning och bingo. Dessa aktiviteter skulle få pensionärerna på andra tankar och förmodligen göra de både gladare och lugnare i rådande situation. Jag skulle vända mig direkt till ålderdomshemmen för att sälja mina tjänster och prata med Kungsbacka kommun.

Ali Yousufi:
Jag har tänkt på att göra stationsaktiviteter nära stränder under sommaren, besöket till stränder ska vara roligare än att bara bada och sola. Dessa aktiviteter ska sponsras av olika företag eller butiker som ska hjälpa dem också att öka sin försäljning. Min idé riktar sig till barnfamiljer som semestrar inom landet och inte kan åka semester utomlands och kommer marknadsföras genom samarbeten med hotell eller digitala medier som Youtube.

Anissa Boujrad:
Min affärsidé är en resenecessär som heter Corona Travel Kit by Anissa B. Resenecessären innehåller produkter som ska minska smittspridningen. Kan användas var man än är t.ex på jobbet, skolan, när man reser m.m. Den här produkten undviker att man blir smittad och smittar andra på grund av den osäkerheten för resenärer. Jag skulle marknadsföra produkten genom sociala medier och en hemsida och den skulle säljas på apotek och på flygplatser.