Kom igång och skicka e-faktura

Börja med att kontakta din leverantör av ekonomisystem eller faktureringstjänst och se om det redan finns stöd för att skicka e-faktura.

Klicka på något av alternativen nedan för att läsa mer om hur du kan fakturera elektroniskt till kommunen.

  • E-faktura via Peppol – rekommenderas

    +

    För att skicka e-faktura via Peppol behöver du kontakta din leverantör av ekonomisystem eller faktureringstjänst och meddela att Kungsbacka kommuns mottagar-id inom Peppol är 0007:2120001256.

    Det är allt din systemleverantör behöver veta för att skicka e-faktura till oss.

  • E-faktura utan Peppol – annan systemlösning finns

    +

    För att skicka e-faktura utan Peppol behöver du göra följande:

    1. Fråga din leverantör av ekonomisystem eller faktureringstjänst vilken VAN-operatör de använder.

      Obs! Om de använder en annan VAN-operatör än de som finns i listan nedan behöver du kontakta kommunen via e-post till upphandling@kungsbacka.se och meddela vilken VAN-operatör du vill använda.

      Om de använder någon av nedanstående operatörer kan du gå vidare till punkt 2 nedan.

      Arvato
      Basware
      BGC
      Crediflow
      Evry
      Expert systems
      Fortnox
      Hogia
      Idata
      InExchange
      Pagero
      Swedbank
      Tieto

    2. Meddela din leverantör av ekonomisystem eller fakturatjänst att kommunen har följande uppgifter.

      GLN: 7381020240045
      Momsregistreringsnummer: SE212000125601
    1. När din leverantör av ekonomisystem eller fakturatjänst meddelar att de är klara med inställningar i sina system kan du börja e-fakturera.
  • Webbaserad fakturaportal – om du saknar systemlösning

    +

    Har du inte någon av ovanstående systemlösningar erbjuder kommunen en gratistjänst via Visma Proceedo leverantörsportal.

    Gör så här:

    Skicka dina kontaktuppgifter via e-post till upphandling@kungsbacka.se och ange att du önskar en inbjudan till leverantörsportalen. Du får då en inbjudan via e-post som gäller i sju dagar. Registrera ett konto och börja e-fakturera.

    Vill du läsa mer om registreringsprocessen, se avsnitt 1.2.1 i dokumentet Kom igång med e-faktura.

    Har du redan inloggningsuppgifter men glömt adressen till länken så finns den här.

  • Vad är en godkänd e-faktura?

    +

    En godkänd e-faktura är en elektronisk faktura som är strukturerad enligt standard. En faktura som skickas via e-post till exempel en PDF är inte en elektronisk faktura.

  • Vad ska en faktura innehålla?

    +

    På Skatteverkets webbplats hittar du information om vad en faktura ska innehålla. Generellt gäller att kommunen betalar fakturan på 30 dagar räknat från den dag fakturan mottagits och leverans är utförd.

  • Så här anger du fakturareferenser

    +

    Fakturareferenser ska anges i avsedda fält i e-fakturan, enligt vald fakturastandard. Det är viktigt för att fakturan ska hinna hanteras och betalas i tid.

    Beställarreferens
    Ska alltid anges. Om order mottagits framgår beställarreferens på underlaget. Om ingen order finns ska beställaren uppge ett sexsiffrigt referensnummer som ska anges på fakturan.

    Orderreferens
    Ska alltid finnas med på fakturan. Orderreferens finns angiven när du som leverantör mottagit en inköpsorder, referensen börjar med K06XXXXXXXXX.

Kontakta gärna