Foto: Madeleine Thyrsson Foto: Madeleine Thyrsson

Trygghetslarm

Trygghetslarm är en tjänst som du kan ha i din bostad för att kalla på hjälp om något akut skulle hända dig. Du kan ansöka om trygghetslarm om du är över 65 år eller har en funktionsvariation.

Ett trygghetslarm sitter på din handled, ungefär som en klocka. Du kan också bära det som ett halsband. När du trycker på knappen blir du kopplad till en trygghetscentral. Där finns personal som svarar dygnet runt. Du kan tala med personal var du än befinner dig i din bostad. Trygghetslarmet fungerar bara inomhus i din bostad.

Om trygghetscentralen inte får kontakt med dig via trygghetslarmet ringer de alltid på den vanliga telefonen. Trygghetscentralen kontaktar sedan personal från hemtjänsten som kommer hem till dig. Svarar du inte åker personal hem till dig ändå.

I första hand ska trygghetslarmet användas akut. Det kan till exempel vara om du ramlar eller blir akut sjuk.

Digitala nycklar

När du får ett trygghetslarm så installerar Kungsbacka kommun ett digitalt nyckellås på din bostad. Det är enbart vård- och omsorgspersonal som kommer att använda det digitala låset. Du själv kommer att fortsätta använda din vanliga nyckel.

Det finns två olika digitala lås som kan användas. Det är installatören som bestämmer vilket lås som passar bäst till din dörr. I första hand används duolåset. Duolåset skapar ingen åverkan på dörren och du behöver inte lämna ut någon nyckel.

Om du har en äldre dörr kan istället en nyckelgömma monteras på ytterdörrens gångjärn eller på dörrens bakkant. I nyckelgömman förvaras sedan den vanliga nyckeln till din bostad, som du lämnat till oss. Om du byter lås och har en nyckelgömma är det viktigt att du kontaktar hemtjänsten, så att personalen kan komma in till dig.

Låssystemen som Swedlock levererar är certifierade och godkända av Svenska Stöldskyddsföreningen och försäkringsbolagen och uppfyller alla krav för lås. Trygghetslarmet installeras av montörer på Kungsbacka kommun och kommer att kontakta dig innan de kommer hem till dig.

Läs mer om kommunens digitala lås längst ner på denna sida.

Ansök om trygghetslarm

Du ansöker om trygghetslarm hos biståndshandläggaren, som bedömer om du behöver larm eller inte.

Du kan ansöka om ett trygghetslarm om du är över 65 år eller har en funktionsvariation och känner dig orolig för att till exempel ramla utan att kunna kalla på hjälp.

Behöver inte provlarma

Sladdarna till larmtelefonen ska alltid sitta i. Om du har dragit ut sladdarna, exempelvis vid ett åskoväder, glöm då inte att sätta tillbaka dem.

Trygghetslarmet är beroende av mobilnätet samt elnät för att fungera. Om det saknas mobiltäckning söker trygghetslarmet andra telemaster. Blir det strömavbrott har trygghetslarmet en batterifunktion som räcker upp till 36 timmar. På grund av dessa parametrar kan vi inte garantera att trygghetslarmet alltid fungerar.  Om det mot förmodan uppstår problem i kommunikationen kontaktar vi dig. Vid långvarig problematik gör hemtjänsten en bedömning och kontaktar dig för information och alternativ lösning. 

Larmknappen är vattentät men larmtelefonen får inte utsättas för väta. Därför är det viktigt att rengöra försiktigt.

Så mycket kostar det

Avgiften för trygghetslarm är 268 kronor per månad, oavsett om du har hemtjänst eller inte. I de fall avgiften för larm tillsammans med omsorgsavgiften överstiger  2 139 kronor per månad tar vi inte ut högre sammanlagd avgift än 2 139 kronor.

Om larmet går sönder

Skulle ditt larm av någon anledning gå sönder är det till hemtjänsten i ditt område du ska vända dig till. Är du osäker är du välkommen att ringa till vårt kundcenter så hjälper de till.

När larmet inte behövs längre

Om du inte behöver larmet längre ska du eller en anhörig kontakta din biståndshandläggare. Larmet kan inte överlåtas till någon annan. Om larmet inte lämnas tillbaka måste vi debitera kostnaden.

Kundcentret Kungsbacka direkt

0300-83 40 00
info@kungsbacka.se 

Öppettider
Måndag 8-18
Tisdag-torsdag 8-17
Fredag 8-15 

Besöksadress
Stadshuset, Storgatan 37

Postadress
434 81 Kungsbacka