Tåg, buss och flygresor

Bild på en kvinna vid en tågtidtabell

Här hittar du information om rättigheter och skyldigheter när du reser med tåg, buss eller flyg.

När du reser med tåg, buss eller flyg regleras dina rättigheter i EU-förordningar och svensk lag. De reglerar resenärens rättigheter före, under och efter resa och bolagens skyldigheter när resan blir inställd, försenad eller överbokad. Vänd dig först till transportbolaget när du vill reklamera. Läs mer om rättigheter och skyldigheter vid resande i reseguiden på Konsumentverkets webbplats Hallå konsument Länk till annan webbplats..

Tänk på det här innan du bokar eller reser:

  • Kontrollera att arrangören har resegaranti
  • Se till att ha ett bra försäkringsskydd när du är utomlands
  • Undersök villkoren för resor i din hem- eller bilförsäkring. Det kan bli väldigt dyrt om du skadar dig eller blir sjuk i länder där EU-sjukkortet inte gäller.

Flygresa

Det här är du som konsument ansvarig för när du bokar en flygresa:

  • Sköta bekräftelser på bokningar och ge ut kontaktuppgifter
  • Ha ett giltigt pass, visum eller andra resehandlingar
  • Checka in, genomgå säkerhetskontroller och komma i tid
  • Följa avtalsvillkor
  • Stava namnen rätt vid bokning av biljetten och att fylla i dina namn i rätt ordning.

I värsta fall kan du bli nekad ombordstigning om du inte stavat ditt namn rätt eller i rätt ordning. Kontakta ditt flygbolag för information om möjlighet att ändra om det har blivit fel. Avtalsvillkoren bestämmer vilken möjlighet du har att avboka eller omboka flygbiljetten. Läs igenom villkoren innan du beställer biljetten.