Frågor och svar

Här har vi samlat vanliga och aktuella frågor som kommer till oss.
  • Vad gäller om jag avbokar en resa med anledning av Coronaviruset?

    +

    Det beror på om man har köpt en paketresa eller om man har köpt en flygbiljett.  

    Har man köpt en paketresa så har man rätt att få tillbaka pengarna om man bokat en resa till ett resmål och UD efter bokningen avråder från resan till det landet/resmålet. Man kan även ha rätt till pengarna åter även om inte UD avråder från resan om man har ett läkarintyg som visar att man tillhör en riskgrupp och att läkaren avråder från den aktuella resan på grund av sjukdomstillståndet. Man kan även ha rätt till avbokning om alla aktiviteter på resmålet stänger ned. Generellt sett så har man inte rätt till avbokning endast med hänvisning till oro. 

    Har man bokat en flygbiljett så får man i första hand titta på avtalsvillkoren men om UD avråder från resan så bör man ha rätt att få pengarna tillbaka. 

    Läget kan dock komma att ändras och har du frågor om en resa så är du välkommen att kontakta kommunens konsumentrådgivare så hjälper vi till att reda ut vad som gäller. 

    På Konsumentverkets sida hallakonsument.se finns samlad information till dig som konsument.

  • Vad gäller om ett evenemang ställs in på grund av Coronaviruset covid-19?

    +

     Om ett evenemang ställs in på grund av Coronaviruset covid-19 och regeringsbeslutet så bör man kunna kräva en återbetalning av arrangören. Om man däremot frivilligt avstår på grund av exempelvis oro kan man inte kräva pengarna tillbaka. Det är bra att titta igenom avtalsvillkoren innan man bokar biljetter för att försäkra sig om att man inte går miste om några pengar om ett liknande läge skulle uppstå. 

     Om arrangören inte vill betala tillbaka pengarna, är rådet att konsumenten gör en skriftlig reklamation till företaget och kräva pengarna åter. Man kan även göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, för att få frågan prövad om företaget fortsätter vägra. 

  • Jag har köpt en värmefläkt på nätet. Efter lite mer än en månad har företaget dragit en betalning extra på 129 kr, när jag ringer säger de att det är en medlemsavgift. Kan de verkligen göra så?

    +

    Det förkommer att nätbutiker säljer varor till ett billigare pris och samtidigt knyter upp dig i ett medlemskap med en månadskostnad. Medlemskapet löper tillsvidare om du inte säger upp det. Företaget skall kunna visa att ni ingått avtal om medlemskap och att du godkänt villkoren. Har du det är du bunden av avtalet. Meddela skriftligen att du vill säga upp medlemskapet så att du slipper kostnaden framöver.

    Om företaget inte kan visa att du ingått något medlemskap finns ingen grund för kravet. Meddela företaget skriftligen tex via mail att du bestrider kravet eftersom som det inte finns något avtal om medlemskap. Du kan läsa mer om att bestrida fakturor under fliken Betalning och fakturor.

  • Jag har köpt en hushållsapparat för drygt ett år sedan, nu har den gått sönder. Säljaren säger att de inte kan göra något för garantin har gått ut. Stämmer det verkligen?

    +

    Garantier är frivilliga för säljare eller tillverkare men Konsumentköplagen är tvingande. Den kan inte avtalas bort. Du har tre års reklamationsrätt så klaga igen hos säljaren som är ansvarig för att avhjälpa ursprungliga fel.