Fritid för dig med funktions­nedsättning

Ung tjej i rullstol spelar innebandy.

Det finns flera olika aktiviteter och verksamheter som du kan vara med i om du har någon form av funktionsnedsättning.

Få hjälp med dina fritidsaktiviteter

Har du funktionsnedsättning och behöver stöd för att vara med på en fritidsaktivitet? Kommunen gör först en individuell bedömning för att bevilja att du kan få stöd. Ta kontakt med din socialsekreterare för mer information. Om du inte har en socialsekreterare kan du kontakta Funktionsstödsenheten.

Mer om stöd och hjälp för dig med funktionsnedsättning.

Ta med en vän

Vill du ta med en vän som stöd och hjälp eller bara som sällskap på en aktivitet? Då kan du skaffa ett Pluspolarekort som gör att din vän hänger med gratis på aktiviteterna!

Mötesplatser och aktiviteter för unga

I hela kommunen finns mötesplatser för dig som ung. Dit kan du komma för att träffa andra unga, göra det du tycker om eller testa något nytt.

På mötesplats Fyren finns bland annat Tillsammansgruppen för dig från 13 år med NPF. Vi ses på onsdagar klockan 17-20 i Ung i Kungsbackas lokaler på kulturhuset Fyren. I appen Ung i Kungsbacka kan du läsa mer om Tillsammansgruppen. Där hittar du också tips på fritidsaktiviteter, evenemang och annat. Ladda ner appen!

Har du frågor om mötesplatserna och aktiviteterna där? Kontakta gärna kulturochfritid.ung@kungsbacka.se

Kulturskolan

Kulturskolan har kurser i musik, drama och konst för dig som är 7–20 år.

Kulturskolans verksamhet för dig med funktionsnedsättning.

Föreningar och klubbar

Det finns många föreningar och klubbar som erbjuder aktiviteter utifrån dina egna förutsättningar.

Kontakta oss om du har frågor om bostadstillägg

Måndag-fredag 1315

ParaMe

Sök efter idrott och träning utifrån dina egna förutsättningar. ParaMe är en webbplats fylld med inspiration, träning och läger som du kan anmäla dig till. Där kan du hitta föreningar och aktiviteter i närheten där du bor. Gå in på para-me.se Länk till annan webbplats.

Fub

Fub är en förening för barn, ungdomar och vuxna med olika funktionsnedsättningar. Du hittar flera olika fritidsaktiviteter på Fubs webbplats Länk till annan webbplats. eller Fubs facebookgrupp Länk till annan webbplats..

Nybygget

Nybygget är en del av Kungsbacka IF och är för barn och ungdomar som har en funktionsnedsättning. Vi har tre lag som är uppdelade efter olika nivåer.

Nybygget 1

För dig som är 14 år och äldre. Vi tränar på lördagar. Vill du träna med oss? Kontakta:

Anders Hillertz, ledare
Telefonnummer: 0738-01 92 10
Mejladress: anders@hillertz.se

Nybygget 2

För dig som är 14 år och äldre! Vi tränar på tisdagar. Vill du träna med oss? Kontakta:

Marit Petersson, ledare
Telefonnummer: 0735-72 80 50
Mejladress: marit.pson98@gmail.com

Nybygget Barn

För dig som är mellan 4-14 år! Vi tränar på söndagar. Vill du träna med oss? Kontakta:

Karin Johansson, ledare
Telefonnummer: 0707-31 73 87

Handboll

HK Aranäs har parahandboll för dig som har en funktionsnedsättning och som har svårt att vara med på vanlig handbollsträning. Klubben har lag både för dig som kan gå och för dig som använder rullstol.

HK Aranäs – Handboll för Alla Länk till annan webbplats.

Innebandy

Varla Heroes har innebandy för dig som har en funktionsnedsättning.

Varla Heroes Länk till annan webbplats.

Musik och sång

Kungskören är en kör för alla. Sjung med rösten, hjärtat och med tecken. Från 12 år.

Kungskören (Svenska kyrkan) Länk till annan webbplats.

Fler sidor