För partier: lämna in valsedlar

Valnämnden har beslutat om riktlinjer för valsedlar i lokaler för förtidsröstning och vallokaler. Här hittar du information om vad som gäller för valsedlar.

Kommunens ansvar för valsedlar

Vid val till Europaparlamentet lägger vi som kommun ut valsedlar för partier som fått mer än en procent av rösterna i något av de två senaste valen till Europaparlamentet (EU-valen). Detta regleras av vallagen och gäller under förutsättning att partierna beställt endast en namnvalsedel samt begärt utläggning hos Valmyndigheten.

I februari 2024 fattade valnämnden i Kungsbacka kommun beslut om att inte tillämpa central distribution av valsedlar för partier som inte omfattas av vallagen. Det innebär att de partier som inte fått mer än en procent av rösterna i något av de två senaste EU-valen själva ansvar för att leverera sina valsedlar till respektive vallokal och lokaler för förtidsröstning. För EU-valet 2024 innebär det att dessa partier själva ansvar för att leverera sina valsedlar till respektive vallokal och förtidsröstningslokal.

Partier som själva ansvarar för att leverera sina valsedlar till respektive vallokal och lokaler för förtidsröstning ska lämna valsedlarna till en röstmottagare i vallokalerna. Du kan lämna valsedlarna på valdagen från klockan 7.30, vallokalerna öppnar sedan för röstning klockan 8. För lokaler med förtidsröstning kan partier komma och lämna valsedlar under lokalens öppettider.

Om valsedlarna tar slut i vallokalen

Partier som inte omfattas av vallagen behöver själva leverera nya valsedlar ifall de tar slut i en vallokal eller lokal för förtidsröstning. Varje parti ska i förväg ha angett en kontaktperson till kommunens valkansli. De behöver även lämna kontaktuppgifter till de röstmottagare i de vallokaler som de lämnar sina valsedlar i. Om valsedlarna tar slut tar röstmottagarna kontakt med partiets kontaktperson.

Här hittar du alla vallokaler för EU-valet 2024

Här hittar du alla lokaler för förtidsröstning i EU-valet 2024

Så här placerar vi ut valsedlar

Valnämnden ansvarar för att placera ut valsedlarna i valsedelsställen i samtliga röstnings- och vallokaler. Det är röstmottagarna som har det praktiska uppdraget att placera ut valsedlarna i lokalerna, på uppdrag av valnämnden. Detta beslutade valnämnden om den 5 februari 2024.

Det innebär att samtliga valsedlar ska placeras i valsedelställen av en röstmottagare. Partierna får inte placera ut valsedlarna själva i valsedelställen.

Valsedlar som valnämnden ansvarar för

För valet 2024 i Kungsbacka kommun ansvarar valnämnden för att tillhandahålla valsedlar för partierna i listan nedan. Valsedlarna placeras till vänster i valsedelställen i följande bokstavsordning:

• Arbetarepartiet Socialdemokraterna
  • Centerpartiet
  • Kristdemokraterna
  • Liberalerna
  • Miljöpartiet de gröna
  • Moderaterna
  • Piratpartiet
  • Sverigedemokraterna
  • Vänsterpartiet
  • Värdigt liv
  • Blanka valsedlar

Eventuella övriga partiers valsedlar placerar vi i bokstavsordning i raden längst till höger i valsedelställen.

Inga partisymboler i vallokalerna

Observera att partirepresentanterna som lämnar in valsedlar för sitt parti inte får bära partisymboler på kläder, påsar eller liknande i eller i närheten av röstnings- och vallokaler.

Vägledande ställningstagande om avskärmning av platsen för valsedlar (valcentralen.se) Länk till annan webbplats.