Vanliga frågor och svar om bostadsförmedlingen

Här hittar du svar på vanliga frågor om bostadsförmedlingen.
  • Jag har nya kontaktuppgifter, hur ändrar jag?

    +

    Du loggar in och ändrar på ”Mitt konto” under ”Mina kontaktuppgifter”.

  • Hur söker jag lägenhet?

    +

    Under "Ledigt just nu" på bostadsförmedlingens webbplats ser du lediga lägenheter. Välj den lägenhet som du är intresserad av och klicka på lägenhetens adress för att få mer information om lägenheten. För att anmäla intresse på en lägenhet behöver du vara inloggad på ditt konto.

  • Vad är kö-poäng?

    +

    För varje dag du stått registrerad i systemet får du en poäng, den poängen kallar vi kö-poäng. Du ser din aktuella poäng när du loggar in på din personliga sida, ”Mitt konto”. 

  • Jag har glömt mitt lösenord, kan jag få ett nytt?

    +

    Gå till sidan där du brukar logga in på "Mitt konto" för bostadförmedlingen. Klicka på ”Glömt lösenord” för att begära ett nytt lösenord. Du får en länk till din e-postadress där du kan fylla i ett nytt lösenord. Länken är aktiv i 30 minuter.

  • Jag har fått mejl om en ledig lägenhet, är det ett erbjudande?

    +

    Om det står prenumeration av lediga lägenheter så är det bara en information om att det finns en ledig lägenhet som matchar dina önskemål. Du hittar lägenheten på vår webbplats där du också gör din intresseanmälan om du vill söka lägenheten.

  • Vad händer om jag tackar nej eller inte besvarar ett erbjudande?

    +

    När du anmält intresse för en lägenhet och får ett erbjudande till visning eller kontrakt kan du tacka nej högst fyra gånger. Uteblivet svar räknas också som ett nej. Därefter nollställs din kötid. (Med andra ord när du tackar nej/ej den fjärde gången så nollställs dina köpoäng).

    Med begränsat antal nej-svar är det därför viktigt att du som söker bara gör intresseanmälan på de lägenheter du verkligen är intresserad av.

  • Var ser jag mina inbetalningsuppgifter?

    +

    Har du inte fått inbetalningsuppgifter till din e-post kan du alltid logga in på ditt konto och där se dina aktuella inbetalningar på ”Mitt konto, Mina avgifter”. 

    Ser du inget att betala är det bara att vänta, din inbetalning kommer till din e-post när det är dags.

    Kontrollera att du har en aktuell e-postadress på ”Mitt konto” eftersom all kommunikation sker till den e-postadressen du har skrivit in. Kontrollera även din skräppost om e-posten hamnat där.

  • Hur gör jag för att avsluta mitt konto?

    +

    Kontakta Kungsbacka kommuns kundcenter, Kungsbacka direkt, via e-post till info@kungsbacka.se eller telefon 0300-83 40 00. 

    Du kan också avsluta ditt konto genom att inte betala anmälnings/årsavgiften.

    Dina köpoäng nollställs när ditt konto avslutas.

  • Finns det förtur?

    +

    Nej, det finns ingen förtur i bostadsförmedlingen.

    Kungsbacka kommuns nya IT-baserade bostadsförmedling ger personer som aktivt söker bostad förbättrade möjligheter att få en lägenhet, och därför har vi stängt den gamla förturskön. För personer som på grund av starka sociala och/eller medicinska skäl inte kan få en bostad via den reguljära bostadsmarknaden har vi infört en särskild bostadsförsörjningskö.

    I det nya systemet för bostadsförmedling är det först när en lägenhet annonseras som det bildas en bostadskö. Det är därför inte alltid tiden man varit registrerad i systemet som är avgörande, utan hur många sökande det blir till varje lägenhet. Hur många som söker respektive lägenhet varierar från gång till gång utifrån storlek, hyra och geografiskt läge.

    Särskild bostadsförsörjningskö

    Särskild bostadsförsörjningskö är till för personer som inte kan få en bostad via den reguljära bostadsmarknaden utifrån starka sociala och/eller medicinska skäl. Det innebär inte en akut lösning till bostadsbrist, utan är en hjälp till bostadsanskaffning för en liten utsatt grupp som helt saknar möjlighet att skaffa bostad på egen hand. Det är ett mycket begränsat antal lägenheter som förmedlas till särskild bostadsförsörjningskö.

    Läs mer om regler för särskild bostadsförsörjningskö

  • Vart vänder jag mig om jag har frågor?

    +

    Du är välkommen att kontakta kommunens kundcenter, Kungsbacka direkt, på telefon 0300-834000 eller via e-post: info@kungsbacka.se

    Du kan också besöka oss i stadshusets entré så visar vi gärna hur systemet fungerar och hur du söker bostäderna genom systemet.