Vanliga frågor och svar om bostadsförmedlingen

Här hittar du svar på vanliga frågor om bostadsförmedlingen.

Hur gör jag för att ställa mig i bostadskö?

Du registrerar dig i systemet som du når via bostadsförmedlingens hemsida.

När du gjort det får du ett meddelande om att betala in en anmälningsavgift. När den är inbetald kan du börja anmäla intresse till bostäder. Avgiften måste betalas inom 30 dagar från det att du registrerat dig, annars tas din registrering bort.

Läs mer om regler för bostadsförmedling här

Hur söker jag bostad och var finns lediga lägenheter?

Alla lediga lägenheter finns publicerade på bostadsförmedlingens hemsida. Du kan se dem även om du inte är inloggad på ditt konto. Du ser också all publicerad information om lägenheten till exempel antal rum, var den ligger, vilken hyra det är eller om det är något speciellt som till exempel rivningskontrakt eller seniorboende.
 
För att kunna anmäla ditt intresse för en ledig lägenhet måste du vara inloggad på ditt konto samt ha betalat anmälningsavgiften, observera att det tar några bankdagar innan betalningen har registrerats i systemet.

När du hittat en bostad du tycker passar dina önskemål kan du enkelt klicka på anmäl intresse och har på så vis hamnat i en bostadskö för just den lägenheten.

Vad betyder nej tack fyra gånger?

Genom möjligheten att se information om lägenheten kan du göra ett aktivt val att ställa dig i kö till en bostad. Trots det kan det av särskilda skäl någon gång hända att du känner att du behöver tacka nej till erbjudandet om visning eller kontrakt. När du tackar nej räknas detta som ett nej tack. När du tackat nej fyra gånger nollställs dina kö-poäng. Om du väljer att inte svara alls på ett erbjudande räknas det också som ett nej.

Med begränsat antal nej-svar är det därför viktigt att du som söker bara gör intresseanmälan på de lägenheter du verkligen är intresserad av.

Kö-poäng – vad betyder det?

För varje dag du stått registrerad i systemet får du en poäng, och den poängen kallar vi kö-poäng. Du ser din aktuella poäng när du loggar in på ditt konto. När du klickar på en lägenhet ser du också vilken kö-poäng som är högst bland de som gjort intresseanmälan för lägenheten.

Behöver jag betala för bostadsförmedlingen?

Ja, när du anmäler dig betalar du en anmälningsavgift på 500 kronor. Därefter finns det en årlig avgift på 300 kronor för att stå kvar i kön. När du får en lägenhet är förmedlingsavgiften 800 kronor.

När ska årsavgiften betalas?

Första året betalar du endast anmälningsavgift som är 500 kronor. Från och med år två (på årsdagen ett år efter anmälningsdagen) ska årsavgift betalas. Årsavgiften är 300 kronor och betalas varje år du står som sökande i kön. Du får information om att göra inbetalning via e-post. Informationen kommer 60 dagar före din ansökans årsdag. Du får ytterligare en påminnelse på själva årsdagen. Om ingen betalning registrerats 30 dagar efter årsdagen raderas dina uppgifter och din ansökan tas bort. Dina köpoäng kan inte återskapas om du raderas. Tänk på att det tar upp till tre dagar innan din betalning registreras hos oss och var noggrann med att ange rätt OCR-nummer. Du kan se dina inbetalningsuppgifter när du är inloggad på ”Mitt konto”. Bostadsförmedlingen skickar e-postmeddelanden till den adress som du har registrerat. Tänk på att kontrollera bland skräpposten så att inte meddelandena hamnar där.

Hur lång tid tar det att få en lägenhet?

Det beror på i vilket område och vilken typ av lägenhet du söker. Vissa lägenheter har många sökande medan andra har färre. Antal sökande och högst kö-poäng ser du på varje annonserad lägenhet.

Vad händer med mig som stod i den gamla bostadskön?

Det nya IT-stödet öppnade fullt ut 1 oktober 2014. Vi skickade brev till alla som stod i den gamla kön där vi ställde frågan om man ville stå kvar eller gå ur kön. Svaret skulle vara hos oss före 30 september för att man skulle behålla den kö-poäng man hade i det gamla systemet.

De som registrerade om sig i det nya systemet före 30 september fick behålla sin kö-poäng och fick sin inbetalade depositionsavgift omvandlad till en anmälningsavgift.

De som begärt utträde har fått sin depositionsavgift tillbaka.

Hur lägger jag in övrig information i min ansökan?

Om du vill ha med någon ytterligare information till fastighetsägaren i din ansökan, till exempel om du har borgensman eller något annat viktigt avseende din betalningsförmåga, kan du fylla i det i fältet för övrig information direkt efter dina inkomstuppgifter.

Vart vänder jag mig om jag har frågor?

Du är välkommen att kontakta kommunens kundcenter, Kungsbacka direkt, på telefon 0300-834000 eller via e-post: info@kungsbacka.se

Du kan också besöka oss i stadshusets entré så visar vi gärna hur systemet fungerar och hur du söker bostäderna genom systemet.

Finns det förtur?

Kungsbacka kommuns nya IT-baserade bostadsförmedling ger personer som aktivt söker bostad förbättrade möjligheter att få en lägenhet, och därför har vi stängt den gamla förturskön. För personer som på grund av starka sociala och/eller medicinska skäl inte kan få en bostad via den reguljära bostadsmarknaden har vi infört en särskild bostadsförsörjningskö.

I det nya systemet för bostadsförmedling är det först när en lägenhet annonseras som det bildas en bostadskö. Det är därför inte alltid tiden man varit registrerad i systemet som är avgörande, utan hur många sökande det blir till varje lägenhet. Hur många som söker respektive lägenhet varierar från gång till gång utifrån storlek, hyra och geografiskt läge.

Särskild bostadsförsörjningskö

Särskild bostadsförsörjningskö är till för personer som inte kan få en bostad via den reguljära bostadsmarknaden utifrån starka sociala och/eller medicinska skäl. Det innebär inte en akut lösning till bostadsbrist, utan är en hjälp till bostadsanskaffning för en liten utsatt grupp som helt saknar möjlighet att skaffa bostad på egen hand. Det är ett mycket begränsat antal lägenheter som förmedlas till särskild bostadsförsörjningskö.

Läs mer om regler för särskild bostadsförsörjning här