Konsumentrådgivning
Konsumentrådgivningen ger dig som bor i Kungsbacka kommun en kostnadsfri och opartisk rådgivning före eller efter ett köp.
Behöver du hjälp med att klaga på en vara eller tjänst som du köpt? Vill du veta hur du gör om du får en felaktig faktura eller ångrar ett köp? Behöver du få tips inför husköpet eller när du ska anlita en hantverkare? Då kan du vända dig till Konsumentrådgivningen.
Vi på Konsumentrådgivningen finns till för att sprida kunskap om vilka val och rättigheter du har när du köper varor eller tjänster. Vi kan hjälpa till vid tvister och om det behöver medlas mellan konsument och företag eller näringsidkare. Vårt mål är att stärka medvetenheten om konsumenträttigheter och sprida information om dina valmöjligheter som konsument.
Kontakta oss
Du är välkommen att kontakta oss under våra telefontider. Du kan även lämna telefonmeddelande eller skicka e-post utanför våra telefontider. Vi svarar oftast samma dag, men senast inom två arbetsdagar.
Tips från konsumentrådgivningen
Att handla från Storbritannien efter årsskiftet
Svenska regler om ångerrätt och 3 års reklamationsrätt gäller om du köper via nätet från Storbritannien, om företaget riktar sig till svenska konsumenter tex genom hemsida på svenska eller priser i svenska kronor. Läs mer på Konsumentverket
Tänk också på om du är i landet, att man inte kan surfa eller använda sin mobil till normaltaxa som tidigare enligt EU regler.
Tips om säkerhet
Var uppmärksam på vem som ringer, lämna aldrig ut uppgifter om personnummer, konto eller bankuppgifter till okända. Bra information om säkerhet finns på Tänk Säkert!
Beslut från Allmänna reklamationsnämnden, ARN
På nämndens hemsida aktuellt från ARN finns nämndens vägledande beslut om resor som ställts in pågund av Corona viruset. Nämnden har också fattat beslut kring konsumenters rätt vid inställda evenemang
Bank och finanspodden om att få tillbaka pengar vid tvist eller konkurs
I avsnitt nr 14 kan du lyssna på om dina möjligheter när företag inte betalar tillbaka det du har rätt till eller när företaget inte går att få tag i eller har gått i konkurs. Poddens görs av Konsumenternas bank och finansbyrå som ger opartisk rådgining. Länk till podden
Vill du bidra till en mer hållbar textilkonsumtion?
De kläder vi köper har stor inverkan på miljö, klimat och hälsa. Du som konsument kan göra val som bidrar till en mer hållbar textilkonsumtion. Här får du tips på vad du kan göra: Textilsmart
Har du fått varor du inte beställt? Gör så här: