Konsumentrådgivning

Konsumentrådgivningen ger dig som bor i Kungsbacka kommun en kostnadsfri och opartisk rådgivning före eller efter ett köp.

Behöver du hjälp med att klaga på en vara eller tjänst som du köpt? Vill du veta hur du gör om du får en felaktig faktura eller ångrar ett köp? Behöver du få tips inför husköpet eller när du ska anlita en hantverkare? Då kan du vända dig till Konsumentrådgivningen.

Vi på Konsumentrådgivningen finns till för att sprida kunskap om vilka val och rättigheter du har när du köper varor eller tjänster. Vi kan hjälpa till vid tvister och om det behöver medlas mellan konsument och företag eller näringsidkare. Vårt mål är att stärka medvetenheten om konsumenträttigheter och sprida information om dina valmöjligheter som konsument.

Kontakta oss

Du är välkommen att kontakta oss under våra telefontider. Du kan även lämna telefonmeddelande eller skicka e-post utanför våra telefontider. Vi svarar oftast samma dag, men senast inom två arbetsdagar.

Tips från konsumentrådgivningen

 Att handla från Storbritannien efter årsskiftet

Svenska regler om ångerrätt och 3 års reklamationsrätt gäller om du köper via nätet från Storbritannien, om företaget riktar sig till svenska konsumenter tex genom hemsida på svenska eller priser i svenska kronor. Läs mer på Konsumentverket

Tänk också på om du är i landet, att man inte kan surfa eller använda sin mobil till normaltaxa som tidigare enligt EU regler.

Tips om säkerhet 

Var uppmärksam på vem som ringer, lämna aldrig ut uppgifter om personnummer, konto eller bankuppgifter till okända. Bra information om säkerhet finns på  Tänk Säkert!

Beslut från Allmänna reklamationsnämnden, ARN

På nämndens hemsida aktuellt från ARN finns nämndens vägledande beslut om resor som ställts in pågund av Corona viruset. Nämnden har också fattat beslut kring konsumenters rätt vid inställda evenemang

Bank och finanspodden om att få tillbaka pengar vid tvist eller konkurs

I avsnitt nr 14 kan du lyssna på om dina möjligheter när företag inte betalar tillbaka det du har rätt till eller när företaget inte går att få tag i eller har gått i konkurs. Poddens görs av Konsumenternas bank och finansbyrå som ger opartisk rådgining. Länk till podden

Vill du bidra till en mer hållbar textilkonsumtion?

De kläder vi köper har stor inverkan på miljö, klimat och hälsa. Du som konsument kan göra val som bidrar till en mer hållbar textilkonsumtion. Här får du tips på vad du kan göra: Textilsmart

 

Har du fått varor du inte beställt? Gör så här:

Kontakta gärna

Öppettider
Telefontid: säkrast tisdag-torsdag 9-12
Besök: Boka tid med oss

Jul och nyår
Vi har stängt 24 december – 3 januari.
Vi svarar på mejl och telefonmeddelanden i turordning när vi är tillbaka.

Besöksadress
Stadshuset, Storgatan 37

Postadress
434 81 Kungsbacka