För dig som har färdtjänst

Här finns information för dig som har ett färdtjänsttillstånd.

Aktuellt inom färdtjänsten

Samres beställningscentral byter namn till Dynava

Färdtjänstens beställningscentral och kundtjänst, tidigare Samres, heter numera Dynava. Resebokning och kundtjänstärenden fungerar som vanligt och på samma telefonnummer som innan. Mejladresser ändras till dynava.com.

Förändringar i avgifter och regler för färdtjänst

Förändringarna är planerade till att träda i kraft 1 maj 2024.

Ny taxa för färdtjänst

Tätorten Kungsbacka fortsätter att vara en zon med lägre avgift. Tanken är att detta ska främja samåkning i områden där flest resor görs.

Beräkning av avgifter

Avgifterna för enkelbiljett och periodkort baseras på Västrafiks taxa med ett påslag för service och administration. För 2024 innebär detta en ökning av avgiften med 10 kronor i zon 1, 20 kronor i zon 2 och 21 kronor i zon 3, samt ett tillägg om 25 kronor per resa nattetid.

Detta innebär följande priser dagtid från och med 1 maj 2024:

Pris fördelat per zon och ålder
OmrådePris för vuxenPris för ungdom
Zon 1 (Kungsbacka tätort)53 kronor39 kronor
Zon 2 (Kungsbacka kommun utanför tätorten)63 kronor47 kronor
Zon 3 (Intilliggande kommuner)126 kronor93 kronor

För de med tillstånd för väsentliga resor (resor till och från dagomsorg, daglig verksamhet, studier och arbete) finns sedan tidigare ett periodkort med högkostnadsskydd vilket kommer att finnas kvar med ett påslag för service och administration.

Förändringar i färdtjänstregler

Utvidgad tid för ökad möjlighet till samåkning

För att öka möjligheterna till samåkning förlängs det möjliga tidsintervallet för samåkning från 45 till 75 minuter. Detta kan innebära något längre väntetider för några resenärer men skapar samtidigt utrymme för fler samordnade resor. Detta frigör även fler fordon för övriga delar av kommunen.

Minskat antal fritidsresor i grundbeslut

Antalet beviljade fritidsresor (ej till dagomsorg, studier, arbetsresor eller daglig verksamhet) minskar från 360 till 312 resor för de som endast kan resa med färdtjänstfordon. För de som kan resa självständigt i kollektivtrafiken med tillgänglighetsanpassade fordon och/eller ledsagare minskar resorna till 216. Det finns möjlighet att ansöka om ytterligare resor om det finns behov.

Digitalt periodkort även för resor till och från dagomsorg

Vi återinför ett specifikt tillstånd för resor till och från dagomsorg ,även benämnt dagvård, med möjlighet till digitalt periodkort på samma sätt som färdtjänstresor till och från daglig verksamhet, studier och arbete.

Kommunfullmäktige planerar att ta beslut om förslaget till den nya taxan för färdtjänst under våren 2024. Vi beräknar att den nya taxan och de nya tillämpningsreglerna börjar gälla från 1 maj 2024.

Samverkansmöten för brukarorganisationer

Som ytterligare ett steg i det invånardrivna Kungsbacka kommer förvaltningen för Teknik med start i februari att ha regelbundna samverkansträffar med Hallandstrafiken, beställningscentralen Dynava och representanter från brukarorganisationer. I februari 2024 kommer även ordförande och vice ordförande i nämnden för Teknik att delta vid denna träff.

Syftet med dessa träffar är att lyssna in synpunkter och goda idéer på hur vi tillsammans kan utveckla den särskilda kollektivtrafiken. Om du har något som du vill skicka med så kontaktar du din förening.

Medskapandeverkstad om färdtjänsten i Kungsbacka

Den 17 januari 2024 genomförde vi en så kallad medskapandeverkstad inom färdtjänst. Syftet var att få en närmare dialog med de som reser med färdtjänst och hur vi utifrån olika perspektiv kan utveckla färdtjänsten.

Inbjudna till dialogen var representanter från brukarorganisationer, pensionärer, yngre personer med funktionsvariationer och kommunal personal inom bostad med särskilt stöd och service.

Dialogerna utgick ifrån några olika frågeställningar. Nedan finner du en kort sammanställning av de förslag och synpunkter som kom fram.

Vilka idéer eller förslag har ni för att öka möjligheten att samåka med andra personer utifrån målgrupperna som ni representerar?

  • Flexlinje används i både Göteborg och Mölndal och det verkar fungera bra. Flexlinjen kör i begränsade områden och kan därför komma närmare än annan kollektivtrafik. Varför inte testa det i Kungsbacka?
  • Förslag att erbjuda AI: exempelvis en person som vill åka och handla, AI kan användas för att se om fler inom området vill åka. Kanske kan AI ge förslag på dagar när fler åker till en matbutik.
  • Förslag att skicka mejl till flera i ett område för att få en bra samåkning. Att invånarna själva kan ansvara för samordningen av resorna när den förmågan finns.
  • När allt fler vårdas i hemmet skulle en buss kunna stanna på olika platser, så som bokbussen gör, där äldre i närområde kan ses för att umgås i stället för att de ska behöva åka färdtjänst till andra platser.
  • För personer som bor i en särskild boendeform där personal finns tillgänglig som stöd behöver personalen vid större aktiviteter ta ansvar för att boka färdtjänst för att det ska bli mer samåkning. Öka kommunikationen sinsemellan så inte var och en bokar färdtjänst för sig.
  • En del har beslut på ensamåkning på grund av medicinska skäl, men ibland kan det gå bra att samåka om det är någon man känner eller om en sitter fram och en annan bak.
  • Fler resor behöver bli så kallade fasta resor, exempelvis när personer ska åka till sin idrottsträning, bingo eller liknande återkommande aktiviteter. Upplevelsen här är att vi kan bli ännu bättre på det.
  • Det kan kännas tryggt att samåka med andra jämfört med att åka ensam i en taxi, men å andra sidan kan det i vissa fall innebära att man som resenär hamnar i en taxi tillsammans med människor som man inte känner och att det kan ibland vara en utmaning.

Vad kan möjliggöra att personer med olika funktionsvariationer kan öka självständigheten för att kunna förflytta sig i samhället?

Denna frågeställning var svår och innefattar många delar. Fysisk tillgänglighet i vår stad är viktigt, till exempel markens utformning. Likaså möjligheten till ledsagning för de personer som vill förflytta sig och kan det rent fysiskt, men som inte har den kognitiva förmågan att till exempel orientera sig.

Annat som diskuterades kring färdtjänsten

  • Ordet trygghet förekom frekvent under dialogen.
  • På de fasta rutter är det i stort sett alltid samma chaufförer, vilket skapar trygghet. Speciellt för de personer som är i behov av ökad struktur och igenkänning för att må bra och känna sig trygg med att resa.
  • Hur kan man förbättra när det blir fel i kommunikationen, exempelvis på grund av språkförbistring? Det fanns önskemål om att det ska finnas så kallade ”språkringar” för att underlätta kommunikationen under resan. Det är ett verktyg som hjälper personer som inte kan kommunicera lika väl genom det talade språket och i dialogen framkom också att det för vissa chaufförer också hade underlättat.
  • Texten i beställningen behöver vara tydlig så att inga missförstånd uppstår i kommunikationen om vad kunden behöver för att resan ska bli så bra som möjligt.
  • Det diskuterades hur man ser till att chaufförerna vet vilket ansvar de har och att de har fått rätt utbildning så att inte misstag uppstår och att resenärerna får ett proffsigt bemötande.
  • Vid klagomål måste den resande kunna tala om vilken exakt resa det handlade om för att beställningscentralen ska kunna se vilken chaufför och taxibolag eventuell kritik riktar sig till och då går det att reda i händelserna och förhoppningsvis förhindra att det sker igen.
  • Det diskuterades om man kan matcha chaufför med resande, lite som en dejtingapp.

Ansökningsprocesser

Sist på mötet återkopplades pågående arbete med att förenkla ansökningsprocessen för färdtjänst och möjlighet att ställa frågor och inkomma med synpunkter. I detta arbete har sedan tidigare representanter från kommuninvånare och målgruppen resenärer deltagit.

Arbetet med att förenkla ansökningsprocessen för färdtjänst

Det pågår också ett arbete kring samordning med Gymnasie- och Arbetsmarknadsförvaltningen för färdtjänstresor till studier och periodkort kopplat till dessa resor för att ge dig som sökande en enklare process med färre kontaktvägar.

Viktiga telefonnummer

  • Beställ färdtjänstresa hos Beställningscentralen: 0771-900 500
  • Anmäl försenad bil hos Beställningscentralen: 0771-900 500
  • Avboka en resa hos Beställningscentralen: 0771-900 500
  • Synpunkter eller klagomål på resan lämnas till Dynavas kundtjänst: 0774-41 10 00
  • Fakturafrågor - kontakta Hallandstrafiken: 0771-750 600
  • Frågor om betalning eller autogiro - kontakta Visma Collector:
    0771-232 400
  • Frågor om reglerna kring färdtjänst - kontakta kommunens kundcenter 0300-83 40 00
  • Frågor om ditt tillstånd - kontakta Beställningscentralen: 0771-900 500
  • Boka sjukresa hos Resam: 0771-910 090

Dokument

Frågor och svar

När går mitt tillstånd ut?

Längden på ett tillstånd är alltid individuellt. Du kan alltid kontakta Beställningscentralen om du vill veta giltighetstiden på ditt tillstånd. Du kan antingen logga in på Beställningscentralens e-tjänst Länk till annan webbplats. eller ringa till deras kundtjänst: 0771-900 500

Vad gör jag om mitt tillstånd har gått ut?

Har du fortsatt behov av färdtjänst när ditt tidsbegränsade tillstånd löper ut ansvarar du själv för att ansöka om nytt tillstånd. Du måste lämna in din ansökan senast en månad innan ditt aktuella tillstånd går ut till färdtjänstutredarna. Du måste på nytt tydligt beskriva varför du inte kan åka med allmänna kommunikationer. Det räcker inte med att hänvisa till tidigare ansökan eller tidigare läkarutlåtande. Glöm inte att bifoga ett nytt och aktuellt läkarutlåtande.

När och hur bokar jag en färdtjänstresa?

Du kan beställa din resa på olika sätt. Du kan boka en resa dygnet runt via:

Du kan boka resa tidigast 14 dagar innan planerad resa och fram till själva resdagen. Du väljer själv om du vill boka en resa i taget eller en tur- och returresa. Du meddelar vilken tid du önskar resa och bokningssystemet söker upp en tid inom 45 minuter för den önskade tiden. Tid och pris meddelas vid beställningstillfället.

Tänk på att resan kan ta ungefär dubbelt så lång tid som en direktresa med egen bil eller taxi, eftersom alla resor samordnas.

Har du en absolut tid att passa, till exempel ett tåg eller flyg, är det viktigt att du talar om detta när du beställer resan. Du beställer då en resa med så kallad senast framme-tid.

Boka din resa på Hallandstrafikens webbplats

Med färdtjänstens internetbokning kan du själv boka din färdtjänstresa när som helst på dygnet.

För att kunna logga in och boka din resa, måste du först skapa ett konto. Gå in på Serviceresan (Hallandstrafiken) Länk till annan webbplats. och välj skapa konto. Då skickar Hallandstrafiken hem inloggningsuppgifter till din folkbokförda adress. Det tar alltså någon dag innan du kommer igång.

Boka din resa med app

Du kan också boka din resa med Hallandstrafikens app för serviceresor. Registrera dig på Serviceresan (Hallandstrafiken) Länk till annan webbplats. och ladda ner appen Serviceresan från App Store eller Google Play till din mobiltelefon.

Endast färdtjänstresor går att boka digitalt.

Observera att endast färdtjänstresor går att boka via internet och appen. Övriga resor till daglig verksamhet, arbets- och studieresor bokar du via beställningscentralen telefon 0771-90 05 00.

Vilken information behövs när jag bokar en resa?

När du bokar en resa ska du ange:

  • ditt namn och personnummer
  • adress du vill resa från och adressen du vill resa till. Glöm inte att ange om du har en tid att passa: en senaste-framme-tid.
  • om du behöver hjälp av chauffören till och från bilen eller annan hjälp, som kan lämnas enligt den reseservice som ingår.

Eftersom resorna samplaneras behöver du av utrymmesskäl också ange om du tar med:

  • hjälpmedel och vilken typ av hjälpmedel, till exempel rollator eller rullstol; hopfällbar eller inte
  • ledsagare, personal eller en medresenär
  • ledarhund
  • sällskapsdjur ska förvaras i bur eller väska.

Om du tar med en hemtjänstpersonal eller personlig assistent är det viktigt att du meddelar beställningscentralen att du vill boka en så kallad assistentresa.

Observera att trappklättrare inte finns i alla bilar. Trappklättrare kan inte heller användas i alla typer av trappor. Kontrollera därför med färdtjänstenheten om vilka villkor som gäller, i god tid innan du beställer resan. Tillstånd för trappklättring gäller under begränsad tid.

Var kan jag resa?

Kungsbackas färdtjänstområde delas in i tre zoner och du kan resa inom och mellan dessa zoner med ditt vanliga färdtjänsttillstånd.

  • Zon 1: Kungsbacka stad
  • Zon 2: Utanför Kungsbacka stad men inom kommunen
  • Zon 3: Göteborgs, Mölndals, Härrydas, Marks och Varbergs kommun.

Vill du resa utanför dessa tre zoner kan du ansöka om riksfärdtjänst. Mer information och ansökningsblankett hittar du på sidan om Riksfärdtjänst.

Det här ingår i zon 1

Zon 1 innefattar Kungsbacka stad och har följande gränser:

  • Norr: Borgåsliden 29, Arendalsvägen 33, Borgåsvägen 5, 15, 19 och 40, Björkrisvägen till och med 67, Mor Selmas, Mor Johannas, Mor Eleonoras, Mor Charlottas, Mor Annies och Mor Fridas väg.
  • Nordost: Höglandavägen 45.
  • Öster: Tölö Ängar, Hällingsjövägen till och med 63.
  • Söder: Hammargårdsvägen, Fogdegårdsvägen till och med 105.
  • Väster: E6:an avgränsar i väster.

Karta zon 1.

Vad är en färdtjänstresa?

Färdtjänst använder du när du vill:

  • hälsa på vänner
  • göra inköp
  • besöka frisören
  • gå på teater eller bio
  • göra någon form av fritidsaktivitet
  • dagvård eller dagomsorg

Vad är inte en färdtjänstresa?

Färdtjänst gäller inte för resor till:

  • sjukvård
  • sjukvårdande behandling
  • sjukgymnastik
  • tandvård
  • rehabiliteringsinsatser
  • utprovning av hjälpmedel
  • till och från grundskola, anpassad skola och anpassad gymnasieskola. Dessa resor ligger inom skolans ansvarsområde.

För att boka sjukresor kontaktar du Hallandstrafikens tjänst Resam på telefon 0771-91 00 90. Läs mer om sjukresor med Resam (Hallandstrafiken) Länk till annan webbplats..

Vad kostar resan?

Taxan är kollektivtrafikens taxa med 25 procents tillägg.

  • Inom en zon: vuxen 42 kronor, ungdom 32 kronor
  • Två zoner: vuxen 56 kronor, ungdom 42 kronor
  • Tre zoner: vuxen 95 kronor, ungdom 72 kronor
  • Nattaxa: ordinarie taxa + 25 kronor, gäller även ungdomar

Kungsbackas färdtjänstområde delas in i tre zoner:

  • Zon 1: Kungsbacka stad
  • Zon 2: Utanför Kungsbacka stad men inom kommunen
  • Zon 3: Utanför kommunen men inom Göteborg, Mölndal, Härryda, Mark eller Varberg

Ska du resa till en plats utanför zon 3 gäller riksfärdtjänst. Läs mer på sidan om Riksfärdtjänst.

Hur och när betalar jag resan?

Du betalar dina färdtjänstresor mot faktura. I början av varje månad får du en faktura som avser de resor du gjort under föregående månad och kostnaden för eventuella medresenärer. Vill du att din medresenär betalar sin egen resa får du själv ta betalt av denne. Har du inte rest alls någon månad får du inte heller någon faktura.

Var vänder jag mig med frågor på fakturan?

Frågor om innehållet på fakturan besvaras av Hallandstrafiken på telefon 0771-75 06 00 eller via Hallandstrafikens webbplats Länk till annan webbplats..

Frågor om betalning eller autogiro besvaras av Visma Collector på telefon 0771-23 24 00

Observera att färdtjänstutredarna på kommunens färdtjänstenhet inte har tillgång till fakturorna och kan därför inte besvara frågor som rör fakturan.

Hur och när kan jag avboka en beställd resa?

Du måste avboka resan senast en timme före bekräftad avresetid för att inte drabbas av onödiga kostnader. Avbokningen gör du via

Vart vänder jag mig med synpunkter eller klagomål på resan?

Synpunkter eller klagomål på en färdtjänstresa kan du lämna till Dynavas kundtjänst:

0774-41 10 00
kundtjanst.kungsbacka@dynava.com

Blir jag kompenserad för försenad bil?

Av olika orsaker kan beställd färdtjänstbil bli försenad och inte komma på den bekräftade tiden. Är bilen försenad 10 minuter eller mer ringer du och efterlyser den hos beställningscentralen, telefon 0771-900 500.

Vad gör jag om bilen inte kommer på bekräftad tid?

Försening som beror på omständigheter som inte går att påverka, exempelvis trafikstörning, extrem väderlek och liknande kompenseras inte.

Det är Dynavas kundtjänst som utreder om du har rätt till kompensation. Enligt Dynavas resegaranti kan du bli kompenserad om en bil är försenad mer än 30 minuter efter bekräftad tid. Kompensationen utges med en gratis enkelresa, under förutsättning att du anmält förseningen till beställningscentralen, telefon 0771-900 500. Visar utredningen att du har rätt till kompensation kontaktar Dynava dig. Nästa gång du beställer en resa meddelar du att du vill använda dig av den resa du fått enligt resegarantin.

Var vänder jag mig om jag glömt något i bilen?

Du kontaktar Dynavas kundtjänst:
0774-41 10 00
kundtjanst.kungsbacka@dynava.com

Vilken hjälp kan jag få av chauffören?

I chaufförens arbetsuppgifter ingår en så kallad generell reseservice. I den generella reseservicen ingår att:

  • hjälpa en person in och ur bilen och att följa personen till boendet, med boendet så menas antingen portentré eller fastighetsgränsen.
  • säkerställa att personal på boendet tar emot personen
  • säkerställa att personen blir omhändertagen om personal på boende inte finns på plats
  • hjälpa till med i och urlastning av ett nödvändigt hjälpmedel
  • erbjuda bärhjälp med antingen två kassar eller en resväska mellan bil och portentré eller fastighetsgräns
  • hjälpa personen med säkerhetsbältet
  • trappklättra, för dig med tillstånd för trappklättring.

När du beställer din resa hos beställningscentralen så beställer du även den reseservice som du behöver.

Får jag ta med någon på resan?

Medresenär

Som färdtjänstresenär har du möjlighet att ta med en person som resesällskap. Detta kallas för medresenär och bokas på samma gång som du beställer din resa. Medresenären och du påbörjar resan tillsammans och följs åt under hela resan. Du kan alltså inte plocka upp eller släppa av en medresenär längs med resan. Kostnaden för medresenären tas ut enligt samma färdtjänsttaxa som du själv betalar och debiteras på din månadsfaktura. Vill du att medresenären själv ska stå för sin kostnad får du alltså själv ta betalt av denne.

Egna barn

Förutom en medresenär får du även ta med dig egna barn under 12 år. Barn under sju år åker med gratis. För barn som är sju till och med elva år betalar du en egenavgift enligt färdtjänsttaxan för barn och ungdom. Kostnaden debiteras på din månadsfaktura. Bälteskudde finns i alla bilar. Behöver ditt barn en bilbarnstol eller annan bilsäkerhetsutrustning tar du själv med det och installerar det i bilen.

Hemtjänstpersonal

Hemtjänstpersonal och personlig assistent reser med dig gratis. När du bokar resan meddelar du att du vill boka en assistentresa.

Ledsagare

Enligt färdtjänstlagen är ledsagare en person som du måste ha med under själva resan för att resan ska kunna genomföras. Behovet av ledsagare grundar sig på din funktionsnedsättning och de behov du har under själva resan. Behovet ska alltså vara knutet till själva resan och inte till exempelvis vistelsen vid resmålet. Kan du resa själv, med den hjälp som chauffören kan ge, men behöver hjälp på själva resmålet har du möjlighet att ta med en medresenär enligt ovan.

För att få ta med en ledsagare behöver du först ansöka om detta på en särskild blankett. Behovet av ledsagare ska också styrkas med läkarutlåtande eller intyg från sakkunnig inom aktuellt område.

Psykisk funktionsnedsättning ska styrkas av legitimerad psykolog. Läkarutlåtandet skickar du in tillsammans med ansökan till kommunens färdtjänstenhet. Adressen hittar du på ansökningsblanketten.

Beviljas du ledsagare åker denne med utan kostnad.

Vilka hjälpmedel får jag ta med?

Du får ta med ett hjälpmedel som du behöver för att kunna genomföra resan. På samma gång som du beställer resan meddelar du vilken typ av hjälpmedel du behöver ta med, till exempel hopfällbar rullator eller hopfällbar rullstol. Har du beviljats rullstolsbuss på ditt beslut innebär detta att du reser sittandes i din rullstol. Hjälpmedel som du behöver endast på resmålet berättigar inte till en annan fordonstyp än den som du fått beviljad enligt ditt beslut.

Hur mycket bagage får jag ta med?

Du får ta med dig max två kassar, till exempel matvarukassar, eller en resväska.

Finns det bilbarnstol eller bälteskudde i bilarna?

Bälteskudde finns i alla bilar. Behöver ditt barn en bilbarnstol eller annan bilsäkerhetsutrustning tar du själv med det och installerar det i bilen.

Får jag ta med mig min ledarhund eller husdjur?

Ledarhund och sällskapsdjur får följa med på resan. Sällskapsdjur ska då förvaras i bur eller väska under resan. På samma gång som du beställer resan meddelar du också om du tar med ledarhund eller sällskapsdjur.

Vad innebär trappklättring?

Trappklättring är en form av bärhjälp och service som ligger utanför lagen om färdtjänst och sjukresor. Genom trappklättring kan en person som är rullstolsburen ta sig upp och nerför en trappa utan att behöva lämna rullstolen.

  • Från den första januari 2021 gäller tillståndet för trappklättring i högst ett år från det att tillståndet är utfärdat. Det innebär att du som redan nyttjar trappklättring kan ha kvar det i ett år från det datumet.
  • Från den första januari 2021 kan du endast få trappklättring på den hemadress som du är folkbokförd på, samt ytterligare två adresser.
  • Efter ett år utförs inte längre trappklättring och inför det kommer du att behöva anpassa din bostad. Det kan du göra genom att ansöka om bostadsanpassningsbidrag.

Observera att trappklättrare inte finns i alla bilar och kan inte heller användas i alla typer av trappor. Kontrollera därför med färdtjänstenheten om vilka villkor som gäller, i god tid innan du beställer resan. Hjälp enligt reseservicen bokar du hos beställningscentralen samtidigt som du beställer resan.